Metroen er proppet i myldretiden

(Foto: News Øresund).

Københavns Metro har nået den maksimale kapacitet på strækningen mellem Kongens Nytorv og Christianshavn i myldretiden.

Problemet spreder sig til hele strækningen mellem Nørreport og Amagerbro, hvor Metroselskabet oplever, at man må ’efterlade passagerer’ på perronen, skriver tv2.dk.

På Kongens Nytorv var der i første halvår 2017 3,6 millioner passagerer. Det svarer til 11,4% af det samlede passagertal. De Konservative i København efterlyser en langsigtet plan for udvidelse. Jakob Næsager, Gruppeformand for De konservative i København: ”København skal fungere og Metroen skal være et pålideligt transportmiddel. Når man går ned til metroen, skal man kunne forvente, at man kan komme med”. De Konservative ser gerne, at der bliver lavet endnu en metroforbindelse under havnen, men ifølge Susan Hedlund, politisk ordfører for Socialdemokratiet i København, så behøver man ikke tænke i nye metrolinjer med det samme.

Metroselskabet har fulgt udviklingen i ledig kapacitet, som er faldet i takt med, at der er kommet flere passagerer. Derfor har selskabet løbende lavet mindre justeringer. De har blandt andet fjernet sæder fra togene.

Rebekka Nymark, kundedirektør i Metroselskabet: ”Metroen er bygget så den kan udvides. Det har man tænkt ind. Vi har fulgt udviklingen tæt, med henblik på at sige, hvornår vi skal udvide kapaciteten. Vi skal til at tænke i nogle af de lidt større greb. Et af de greb er at gøre togene længere. Derudover ser de på at indføre et nyt styresystem, så togene kan køre hurtigere og tættere på hinanden, skriver TV2 Lorry.

x

Læs Også

Billund Lufthavn frem igen

Små 160.000 rejsende benyttede lufthavnen i maj.

Hotelchef: Loyalitetsprogrammer er ren bestikkelse

De internationale hotelkæders loyalitetsprogrammer skal rettelig betegnes som bestikkelse. Det mener chefen for Supranational Hotels.

A380-levering forsinket mindst et halvt år

Flyproducenten kan se frem til betragtelige bøder, vurderer internationale nyhedsbureauer.

SAS får ny kommunikationschef

Troels Rasmussens efterfølger er hentet udenfor flykoncernens egne rækker, og kommer fra Jøp, Ove & Myrthu.

Banal regnefejl ryster Femern-planer

En kommende Femernbro er alligevel ikke så god en forretning, som Trafikministeriet havde regnet sig frem til.

CPH satser på fragten

Københavns Lufthavn har fragten som indsatsområde de kommende år.