Michelin-restauranter scorer på bundlinjen

mad restaurantDe danske toprestauranter klarer sig bedre end resten af restauranterhvervet, viser en analyse fra Horesta.

Michelin-stjernerne er ikke den eneste årsag til, at smilene er blevet bredere på landets gourmetrestauranter. De er nemlig også blevet en bedre forretning. En brancheøkonomisk analyse, som Horesta netop har offentliggjort, viser, at gourmetrestauranterne klarer sig bedre end resten af restaurantbranchen.

Analysen er baseret regnskabstal og viser, at omsætningen i 2014 steg med 6,3% i forhold til året før. Det er en større vækst end fremgangen på det generelle restaurantmarked, der sluttede med et plus på 5,4%. Samtidig præsterede den gennemsnitlige gourmetrestaurant et overskud på 3,3% af omsætningen, hvilket klart overgår tidligere år, hvor de røde tal dominerede.

”Driften af gourmetrestauranterne er blevet professionaliseret. Tidligere blev mange drevet af super dygtige kokke, som til gengæld havde mindre sans for at kunne skabe en positiv bundlinje. I dag har mange et administrativt apparat i ryggen, og flere har også stærke pengemænd i ejerkredsen. Det har bidraget til at styrke driften”, siger Horestas adm. direktør, Katia K. Østergaard.

Samtidig påvirker det restauranternes drift positivt, at Danmark som gourmetdestination bliver stærkere og stærkere. ”Det betyder, at vi får flere og flere af de højtforbrugende gastroturister til landet. Udlændinge, som gerne besøger både tre, fire og fem gourmetrestauranter under et ophold,” siger Katia K. Østergaard.

x

Læs Også

Billund Lufthavn frem igen

Små 160.000 rejsende benyttede lufthavnen i maj.

Hotelchef: Loyalitetsprogrammer er ren bestikkelse

De internationale hotelkæders loyalitetsprogrammer skal rettelig betegnes som bestikkelse. Det mener chefen for Supranational Hotels.

A380-levering forsinket mindst et halvt år

Flyproducenten kan se frem til betragtelige bøder, vurderer internationale nyhedsbureauer.

SAS får ny kommunikationschef

Troels Rasmussens efterfølger er hentet udenfor flykoncernens egne rækker, og kommer fra Jøp, Ove & Myrthu.

Banal regnefejl ryster Femern-planer

En kommende Femernbro er alligevel ikke så god en forretning, som Trafikministeriet havde regnet sig frem til.

CPH satser på fragten

Københavns Lufthavn har fragten som indsatsområde de kommende år.