Michelin-restauranter scorer på bundlinjen

mad restaurantDe danske toprestauranter klarer sig bedre end resten af restauranterhvervet, viser en analyse fra Horesta.

Michelin-stjernerne er ikke den eneste årsag til, at smilene er blevet bredere på landets gourmetrestauranter. De er nemlig også blevet en bedre forretning. En brancheøkonomisk analyse, som Horesta netop har offentliggjort, viser, at gourmetrestauranterne klarer sig bedre end resten af restaurantbranchen.

Analysen er baseret regnskabstal og viser, at omsætningen i 2014 steg med 6,3% i forhold til året før. Det er en større vækst end fremgangen på det generelle restaurantmarked, der sluttede med et plus på 5,4%. Samtidig præsterede den gennemsnitlige gourmetrestaurant et overskud på 3,3% af omsætningen, hvilket klart overgår tidligere år, hvor de røde tal dominerede.

”Driften af gourmetrestauranterne er blevet professionaliseret. Tidligere blev mange drevet af super dygtige kokke, som til gengæld havde mindre sans for at kunne skabe en positiv bundlinje. I dag har mange et administrativt apparat i ryggen, og flere har også stærke pengemænd i ejerkredsen. Det har bidraget til at styrke driften”, siger Horestas adm. direktør, Katia K. Østergaard.

Samtidig påvirker det restauranternes drift positivt, at Danmark som gourmetdestination bliver stærkere og stærkere. ”Det betyder, at vi får flere og flere af de højtforbrugende gastroturister til landet. Udlændinge, som gerne besøger både tre, fire og fem gourmetrestauranter under et ophold,” siger Katia K. Østergaard.