Miljøvenligt brændstof introduceret i Doha

I samarbejde med Qatar Petroleum og Shell tilbyder Qatar Airways et nyt miljøvenligt GTL-flybrændstof (gas-to-liquids) – det første internationalt godkendte i mere end 20 år.

Det såkaldte GTL Jet Fuel er en blanding indeholdende syntetisk petroleum fra Pearl GTL i Qatar. Siden den 9. januar har fly fået påfyldt GTL Jet Fuel ved tankning i Doha International Airport.

En Airbus A340-600 med rutenummer QR001 skrev fornylig historie, da det fløj fra Doha til London Heathrow med GTL Jet Fuel i tankene.

GTL Jet Fuel er en blanding af 50 procent synthetic paraffinic kerosene, SPK, der opfylder de strenge krav i standarden ASTM-D-7566, og 50 procent almindeligt flypetroleum (Jet A-1). Det nye brændstof er fuldt godkendt til brug som flybrændstof. Den syntetiske komponent i brændstoffet er svovlfri og danner ved forbrænding færre partikler end sædvanligt flybrændstof. Blandingen nedbringer forureningen omkring lufthavne. Brændstoffet har en højere energitæthed end sædvanligt flybrændstof, hvilket øger vedlige­holdelsesintervallerne for motorerne. Det mindsker desuden brændstofvægten for en given strækning.

”GTL Jet Fuel vil blive rutinemæssigt markedsført af brændstofleverandørerne i Doha International Airport, hvilket medfører en række fordele for staten Qatar”, siger Mohammed bin Saleh Al-Sada, energi- og industriminister i Qatar samt adm. direktør og bestyrelses­formand for Qatar Petroleum.

”Qatar Airways har længe satset på at blive førende inden for miljøvenlige flybrændstoffer. Denne histo­riske flyvning på GTL-flybrændstof har banet vejen for at gøre Qatar Airways daglige drift mere miljø­venlig. Vi vil gerne gå forrest med hensyn til innovativ forskning,” siger Akbar Al Baker, CEO hos Qatar Airways.

GTL Jet Fuel kan benyttes i alle de seneste modeller fly­motorer.

x

Læs Også

Billund Lufthavn frem igen

Små 160.000 rejsende benyttede lufthavnen i maj.

Hotelchef: Loyalitetsprogrammer er ren bestikkelse

De internationale hotelkæders loyalitetsprogrammer skal rettelig betegnes som bestikkelse. Det mener chefen for Supranational Hotels.

A380-levering forsinket mindst et halvt år

Flyproducenten kan se frem til betragtelige bøder, vurderer internationale nyhedsbureauer.

SAS får ny kommunikationschef

Troels Rasmussens efterfølger er hentet udenfor flykoncernens egne rækker, og kommer fra Jøp, Ove & Myrthu.

Banal regnefejl ryster Femern-planer

En kommende Femernbro er alligevel ikke så god en forretning, som Trafikministeriet havde regnet sig frem til.

CPH satser på fragten

Københavns Lufthavn har fragten som indsatsområde de kommende år.