Millionbetaling fik Aller ind i rejsebranchen

På pressemøde i fredags blev Aller Medias køb af 70 pct. af Nyhavn Rejser præsenteret af fra venstre Nyhavn Rejsers direktør, Henrik Fuglsang, Aller Medias direktør, Pål Thore Krosby, kommerciel direktør i Aller Media, Jesper Ulsø, samt Rikki Sølling, direktør for Aller Leisure. (Foto: Bjørn Jakobsen, Aller Studie)

På pressemøde i fredags blev Aller Medias køb af 70 pct. af Nyhavn Rejser præsenteret af fra venstre Nyhavn Rejsers direktør, Henrik Fuglsang, Aller Medias direktør, Pål Thore Krosby, kommerciel direktør i Aller Media, Jesper Ulsø, samt Rikki Sølling, direktør for Aller Leisure. (Foto: Bjørn Jakobsen, Aller Studie)

REJSEBUREAUER: Aller Media har betalt ca. 50 mio. kr. for de 70 pct. af Nyhavn Rejser, anslår ekspert.

Hverken køber eller sælger er meddelsomme om prisen for aktiemajoriteten i Nyhavn Rejser, men rejsebrancheanalytiker Ole Egholm har et bud. Han siger til standby.dk:
”I Nyhavn Rejsers regnskab har de værdisat sig til 75 mio. kr. Jeg aner ikke, hvad Aller har betalt, og jeg kan tage meget fejl, men et godt gæt er omkring de 50 mio. kr. for 70 pct. af Nyhavn Rejser. Vi får først prisen at se, når regnskaberne for i år for Nyhavn Rejser og Aller Media, offentliggøres næste år.”

”Købet er glædeligt på den måde, at det er en meget velhavende køber – med en pengetank på over 4 milliarder kr. – som overtager Nyhavn Rejser.

Det er samtidig et salg som sker af lyst, ikke af nød, som vi har set andre gange. Aller Media har været meget interesseret i at komme ind på markedet, de har utvivlsomt talt med andre store rejsebureauer – Albatros Travels adm. direktør, Søren Rasmussen, har selv fortalt, at han har takket nej til at sælge til Aller,” siger Ole Egholm.

Ifølge Ole Egholms seneste analyse – fra 2012 – over økonomien i den danske rejsebranche, er Nyhavn Rejser fjerdestørste bureau på oversøiske leisurerejser – kun Albatros Travel, Horizons (Kilroy og Jysk Rejsebureau) og Kilroy Group Travel (Team Benns) havde større omsætning i 2011.

Det er meget usædvanligt, at en stor spiller fra en anden del af erhvervslivet rykker ind i rejsebranchen som det er sket i tilfældet mellem Nyhavn Rejser og Aller Media.

Ole Egholm siger, at man for at finde noget tilsvarende skal tilbage til dynekongen Lars Larsen, der havde Larsen Rejser fra 1990-98, hvorefter hans primære charterbureau blev overtaget af schweiziske Kuoni, der bl.a. står bag Apollo Rejser.