Millionbøde til flyselskab efter havari

Asiana Airlines Flight 214FLYSELSKABER: Amerikansk lov kan give flyselskaber bøder, hvis de er for langsomme til at assistere ved flyhavarier. Det var sydkoreanske Asiana sidste år, da selskabets Boeing 777 forulykkede i San Francisco og tre omkom.

Det sydkoreanske Star Alliance-medlem Asiana Airlines har fået bøde på 400.000 dollars for mangelfuld assistance til familiemedlemmer til passagerer på Flight 214, der havarerede i juli sidste år i San Franciscos lufthavn.

USA’s transportministerium siger, at bøden blev udløst pga. den tid det tog Asiana at kontakte familierne til de involverede i havariet. Det er første gang USA’s transportministerium uddeler en sådan ”dummebøde.”

Kun tre ud af fire familier til passagerer på flyet blev kontaktet af flyselskabet to dage efter havariet – og først efter fem dage var alle familier informeret.

USA har en lov – US Federal Air Carrier Family Support Act – fra 1997, som kræver, at udenlandske flyselskaber etablerer eller publicerer et telefonnummer, der gratis kan ringes til for pårørende til involverede i et flyhavari.

“Det sidste, familiemedlemmer og passagerer skal bekymre sig om i sådan en stressfuld tid, er, hvordan de skal få informationer fra det berørte flyselskab,” siger transportminister Anthony Foxx til avisen USA Today.

Asiana har accepteret bøden, men siger, at det støttede flyets passagerer og deres familier – og at ansatte hos Asiana kørte otte timer fra Los Angeles til San Francisco for at hjælpe deres kolleger.

USA’s transportministerium fremhæver, at der gik mindst et døgn før Asiana fik telefonnumre til at hjælpe familiemedlemmer til de ombordværende – og det eneste telefonnummer, der i starten var tilgængeligt, blot var til flyreservationer.