Hurtigrutens overskud i andet kvartal 2013 blev 103 millioner norske kroner før skat. Det er 30 millioner mindre end i 2012.
Kvartalet var præget af en forventet reduktion i volumen på norskekysten, med en nedgang i antal gæstedøgn på 14,3% i forhold til samme kvartal 2012.
Konkurrencen langs norskekysten er stigende og Hurtigrutens produkter kom for sent til salg i 2012. Desuden har selskabet haft systemproblemer med direkte konsekvenser for salget. Det er iværksat flere tiltag, som allerede giver indtægtseffekt. Antallet af forhåndsbookinger i år steg med 28% i perioden maj til juli.
”Omlægningen af driften er omfattende og helt nødvendig for at Hurtigruten skal blive lønsom. Tiltagene sættes løbende i værk og effekten ses allerede på omkostningssiden. Resultatet i andet kvartal er lavere end det betydelige potentiale, som ligger der. Omlægningerne skal sikre en dynamisk og omkostningseffektiv organisation med kommercielt fokus. Vi skal øge indtægterne og skabe lønsomhed i selskabet”, siger koncernchef Daniel Skjeldam.