Mindre taxi-spildtid i CPH

taxa 4x35Fra i dag har hovedstadens fire taxiselskaber og Københavns Lufthavn startet et nyt taxisystem. Målet er at halvere taxikøerne og chaufførernes spildtid, samt give kunderne en bedre service.

”Med det nye system kan vi bedre styre, hvor mange vogne, der er brug for. Hidtil har en taxi i gennemsnit 42 minutter i kø for at få en tur. Målet er at halvere den ventetid,” siger Henrik Peter Jørgensen, kommunikationsdirektør, Københavns Lufthavne A/S.

”Vi har netop indgået en aftale med Horesta om et servicekoncept, der sætter fokus på kundens ret til en god service, og taxi systemet i lufthavnen flugter fuldkommen med indholdet i den aftale. Alle vores chauffører gennemgår et kursus i kundeservice og bliver undervist så de kender kravene fra lufthavnen og Horesta og til god service,” siger Thomas RB Petersen, adm. direktør, Taxi 4×27.

Management Systemet giver taxiselskaberne adgang til lufthavnens passagerprognoser, så der kun sendes vogne til lufthavnen, når der er brug for dem. For fremtiden skal de ikke holde i lange køer på Ellehammervej, men på en særlig P-plads ved siden af Hilton hotellet. Herfra kaldes de frem til Terminal 3, når der er ture.

De fire taxiselskaber har alle klare regler om, at kunderne skal kunne forvente en ren taxi og en venlig, velklædt og serviceminded chauffør, der er klar til at hjælpe med f.eks. bagagen.

For at fremme den gode service indføres en bonus, hvor den eller de taxiselskaber, der yder den bedste service, belønnes med op til 500.000 kroner om året. Hvis taxiselskabets regler om god service ikke bliver efterlevet, kan taxichaufførerne miste retten til at hente kunder i lufthavnen fra 12 timer til en hel uge, i yderste konsekvens kan man miste retten permanent.