Mobilen fungerer som rejsekort i Tyskland

db-touch-and-travelIfølge Rejsekort A/S har det lange udsigter at integrere Rejsekortet på mobiltelefoner, men systemet kører i Tyskland på en række forskellige mobiltelefoner.

Her er rejsekortet den rejsendes smartphone, og check-in og check-ud foretages via flere forskellige teknologier: QR-koder, GPS, NFC og manuel indtastning af unikke numre, der identificerer brugerens position, skriver business.dk.

Det tyske system fungerer altså uden brug af de rejsekort-standere på stationer og i busser, vi kender i Danmark.

Det var Deutsche Bahn AG, der startede Touch&Travel som pilotforsøg i 2008 og rullede det bredt ud i 2011:

”Et terminal-baseret check-ind/check-ud- system i hele landet ville være alt for dyrt”, siger Birgit Wirth, chef for Touch&Travel ved Deutsche Bahn.

I stedet valgte DB mobilnettet, som transportør af data om check-in og check-ud til backend-systemet. Birgit Wirth ønsker ikke at løfte sløret for, hvor meget det nuværende Touch&Travel-system har kostet, men hun oplyser, at det er væsentligt billigere, end det ville have været at opsætte en fysisk infrastruktur.

”Den tekniske udvikling gik hurtigt, og vi besluttede at anvende GPS til check-in og check-ud. Det er slet ikke nødvendigt med en infrastruktur – hvad enten det er terminaler (som rejsekort-standerne, red.) eller touchpoints”, siger Birgit Wirth.

Langt de fleste kunder foretrækker at anvende GPS-delen ved Touch&Travel, fortæller hun. Det gør det muligt at checke ind på vej til perronen, eller inden bussen kommer.

Rejsekort A/S har tidligere udtrykt bekymring over, at f.eks. et GPS-signal kan spoofes, altså forfalskes, så telefonen kan checke ind eller ud et andet sted, end den faktisk befinder sig. Men så let går det ikke. Ud over at svindel med GPS-signaler ifølge Birgit Wirth ikke er et reelt problem, så bliver positionsbestemmelsen koblet sammen med celle-id’er fra mobilmaster i området. Og hvis ikke celle-id og eksempelvis QR-kode passer sammen, så afslører det ugler i mosen.

Og skulle det alligevel lykkes driftige svindlere at snyde med check-in-positionen, så er der flere mekanismer i Touch&Travels backend-system, der kan opdage svindlen. Blandt andet ved at sammenligne rejsetider og køreplaner i realtid.

Omkring 20 af Tysklands ca. 70 trafikorganisationer indgår i Touch&Travel.