Momondo-partner ser nedgang på USA

TURISME: Præsident Trump er ikke USAs største turistmagnet. Nu melder den britiske søgemaskine Cheapflights, der har samme amerikanske ejer som tidligere danskejede Momondo, at mange briter overvejer næste rejse til USA.

Storbritannien er USAs største turismemarked fra Europa. Men undersøgelse af briternes rejseplaner i år fra Cheapflights.co.uk viser, at næsten en tredjedel af briterne overvejer rejse til USA pga. præsident Trump.

Det britiske parlament debatterede i går, om Donald Trump skulle inviteres som officiel gæst – og dermed bl.a. møde den britiske dronning.

Hvis briterne finder andre rejsemål end USA, kan det koste USA’s økonomi over 1,5 milliarder dollars, oplyser flere medier.

Flere søgemaskiner viser, at søgningen på rejser til USA er faldet 13 pct. siden samme tid sidste år efter Trump 20. januar blev USA’s 45. præsident.

På den anden side, noterer Cheapflights, er der kommet flere søgninger på rejser til Mexico, en stigning på 22 pct., 12 pct. til Caribien og 27 pct. til Thailand.

Amerikanske Priceline Group, der bl.a. ejer Booking.com, har købt Momondo for 3,8 milliarder kr. Handelen omfatter også engelske Cheapflights.com, det første selskab til at købe Monondo, der senest har været ejet af den amerikanske kapitalfond, Great Hill Partners.

I går citerede standby.dk historien om, at 46 pct. af potentielle rejsende fra Tyskland overvejer at droppe USA-rejsen i år. De vil ikke støtte præsident Trump.

Tallene fra sidste år er ikke klar, men i 2015 var der 2,2 mio. ankomster til USA fra Tyskland. Tyskland er næststørste marked i Europa til USA, kun overgået af Storbritannien.

Ifølge ny meningsmåling fra rejsemagasinet FVW overvejer 46 pct. af tyskere, der vil rejse til USA i år, at droppe turen pga. præsident Trump. Undersøgelsen omfatter over 1.000 tyskere 3. -10. februar.​