Motor gik i stå, fordi tanken var tom

Flyets instrument viste, at der var 410 kilo fuel i venstre tank og 510 kilo i højre tank. Men i virkeligheden var højre tank helt tom og advarselslampen nederst til højre om 'low level' for fuel lyste heller ikke. (Foto: Havarikommissionen)

Flyets instrument viste, at der var 410 kg brændstof i venstre tank og 510 kg i højre, men højre tank var helt tom. Foto: Havarikommissionen.

Kort efter starten fra lufthavnen i Esbjerg om aftenen den 17. marts gik højre motor i stå på en ATR42-500 fra Danish Air Transport med syv passagerer og seks besætningsmedlemmer.

Flyet fløj videre mod Billund Lufthavn på den anden motor, men da flyet skulle lande, lød der høje knald fra motoren og kabinebesætningen så flammer slå ud fra motoren.

Men flyet, LY-DAT, landede i god behold og de 13 ombord blev evakueret, skriver ekstrabladet.dk.

Flyet havde været på tur fra Billund til Esbjerg, derefter til Stavanger og retur til Esbjerg, hvorfra flyet startede dagens sidste tur til Billund. Inden første flyvning fra Billund var flyet blevet tanket, og der skulle være 3.339 kg brændstof ombord.

Alarmen lød efter starten fra Esbjerg. Der kom en såkaldt ‘flame out’ fra højre motor, som gik i stå, men da det ikke var mistanke om motorskade, besluttede piloterne at flyve videre til Billund på én motor.

Havarikommissionens foreløbige rapport klassificerer episoden som ‘alvorlig hændelse’, og at instrumentet som viser brændstof-beholdningen viste forkert.

Ifølge instrumentet var der 510 kg brændstof i højre tank, men den var helt tom. En advarselslampe, der skal lyse, hvis brændstof-mængden er kritisk, virkede heller ikke. Instrumentet viste, at der var 410 kg i venstre tank, hvilket var korrekt.

Havarikommissionen vurderer, at fejlvisningen skyldes fejl på en føler og/eller kablerne til føleren.

På finalen til Billund bemærkede kaptajnen, at omdrejningstælleren for venstre motor pludseligt faldt til nul og at autopiloten slog fra.

De foreløbige undersøgelser viser belægninger og sod i den venstre motor, men ingen mekaniske fejl.

x

Læs Også

Turismenyheder.dk skriver

Hotellers indtjening presset – Rygepolitik på skilte overalt – Tivoli fik overskud – Kulturforlig på plads – Arne Jacobsen i Kolding – Eminem i Parken

Hotelchef: Loyalitetsprogrammer er ren bestikkelse

De internationale hotelkæders loyalitetsprogrammer skal rettelig betegnes som bestikkelse. Det mener chefen for Supranational Hotels.

A380-levering forsinket mindst et halvt år

Flyproducenten kan se frem til betragtelige bøder, vurderer internationale nyhedsbureauer.

SAS får ny kommunikationschef

Troels Rasmussens efterfølger er hentet udenfor flykoncernens egne rækker, og kommer fra Jøp, Ove & Myrthu.

Banal regnefejl ryster Femern-planer

En kommende Femernbro er alligevel ikke så god en forretning, som Trafikministeriet havde regnet sig frem til.

CPH satser på fragten

Københavns Lufthavn har fragten som indsatsområde de kommende år.