Nøglefaktorer bag øget lønsomhed

Amadeus og Hermes Management Consulting har offentliggjort resultatet af en undersøgelse med det formål at skabe bedre forståelse for onlinerejsebureauernes – OLTA’ernes – operative omkostningsstruktur og deres muligheder for at optimere resultaterne. Undersøgelsen er gennemført på grundlag af fem middelstore onlinerejsebureauer i Sverige, Norge, Frankrig, Tyskland og Holland.

 

Den vigtigste konklusion er, at de europæiske onlineaktører trods løbende forbedret lønsomhed og en mindre kløft til de amerikanske kolleger, stadig har et stort forbedringspotentiale med hensyn til effektivitet og afkast af produktmiks. Fire nøglefaktorer er nødvendige i bestræbelserne på øget effektivitet og lønsomhed:

Bureauerne bør fokusere mere på markedsføring af non-air-tjenester, der i reglen har en højere avance (12,8% mod 6,6%, som er den gennemsnitlige avance på flybookinger). Undersøgelsen viser, at non-air-tjenester udgør 76% af de traditionelle leisure-bureauers udbud og står for næsten 50% af de amerikanske OLTA’ers indtægter, men kun 14% af de europæiske onlinerejsebureauers bruttosalg

 

De rejsendes shoppingoplevelse kan forbedres gennem struktureret og relevant indhold på hjemmesiden, så den rejsende ved sit besøg på en tydeligere måde tilbydes tjenester til alle dele af rejsen. De reelle købskonverteringstal er meget lave. Det er derfor nødvendigt, at hjemmesiderne tilbyder de rejsende et miljø, som får dem til at booke mere og øge deres loyalitet.

Automatisering er et område, hvor de europæiske onlinerejsebureauer har gennemført en række forbedringer. Den er dog fortsat et vigtigt område, når man vil sænke omkostningerne.

Markedsføring står i gennemsnit for 54% af alle OLTA’ernes samlede udgifter, samtidig med at den direkte konverteringsgrad ligger på 1,22% via kanaler på nettet. Det viser, at markedsføringsomkostningerne ikke kun er høje, men også ineffektive. Sammen med mangelen på loyalitetsprogrammer og CRM-løsninger viser det, at der her er et stort potentiale for forbedringer.

”Europæiske onlinerejsebureauer har vist modstandsdygtighed og en god evne til at indhente det tabte, idet de i de seneste år faktisk har øget deres indtægter fra år til år på trods af de barske konjunkturer. Nu skal vi tage yderligere et skridt fremad for at omsætte denne positive udvikling til indtægtsmuligheder”, siger Stéphane Durand, director online and leisure hos Amadeus.

Skrevet af Flemming Juul