Næsten normal flytrafik over Europa

EuroControl oplyste torsdag at mellem 28.000 og 29.000 flyvninger blev gennemført i går. Der var et mindre antal aflysninger pga. flyverestriktioner i bl.a. det sydlige Finland og Norge samt det vestlige Sverige.

 

Politiken skriver, at Europas største flyselskab, Ryanair, nu alligevel vil følge EU-regler og betale sine ”aske-passagerers” kvitterede udgifter, oplyser selskabet på sin hjemmeside. Koncernchef Michael O’Leary er dog utilfreds med, at passagerne har ret til forplejning og overnatning, mens de venter på at komme med første ledige fly til deres destination.

 

”Mens færger og togoperatører kun er forpligtede til at tilbagebetale det beløb, der er betalt for billetten, er flyveselskaberne forpligtede til at betale et ubegrænset udgiftsbeløb, når der er tale om en katastrofal lukning af hele det europæiske luftrum,” siger han.

 

De fleste Air Greenland-passagerer, som er berørt af de mange aflysninger, vil nå frem til deres destination i løbet af fredagen, oplyste selskabet torsdag.

 

Air Greenland regner fredag med at gennemføre fire flyvninger fra Grønland til Danmark og tre den modsatte vej, derudover er der indsat et omfattende indenrigsprogram med maksimal kapacitet.

 

Hos det danske flyselskab Jet Time har Air Greenland lejet tre Boeing 737. De to skal flyve mellem København og Kangerlussuaq, det tredje skal flyve mellem København og Narsarsuaq. Afgangs- og ankomsttider fremgår af Air Greenlands hjemmeside.

 

Og Spies oplyser, at da nyheden om genåbningen af lufthavnene i Danmark kom, måtte guider fra rejsebureauet styrte rundt i Phukets natteliv og finde ca. 25 gæster, der skulle hjem med flyet.

 

”Efter planen skulle de 360 gæster først i onsdag morgen flyve fra Phuket til Athen og siden videre med fly eller bus til Skandinavien, men da asken uventet forsvandt over København, fik vi hurtigt rykket afrejsetidspunktet frem for at kunne flyve direkte hjem,” siger kommunikationschef i Spies, Torben Andersen.

 
De fleste gæster var på et par hoteller, og hovedparten kunne derfor vækkes til det glade budskab om hurtig hjemrejse. ”Men en halv snes gæster fordrev ventetiden til hjemrejsen næste morgen med en tur i byen. Guiderne måtte derfor løbe fra bar til bar for at få fat i alle. Kun fordi vores folk hjalp flere med at pakke, kom alle med de ventende busser. Derefter gik det så mod lufthavnen, hvor flyet kun blev ganske lidt forsinket,” siger Torben Andersen.

 

Skrevet af Redaktionen