Når hotelbooking går i fisk

Ejvind Olesen

Ejvind Olesen

WEEKENDKLUMME: Bortset fra en rødspættes vej fra fiskeren til kunden er det vel sjælenheder med så store agentkommissioner, som dem bookingportalerne afkræver hotellerne for at anvise kunder – tilmed stiller de oven i købet helt uhørte betingelser.

Af Ejvind Olesen

Det er ikke ualmindeligt, at en fiskehandler i min hjemkommune tager op til 60 kr. for en pæn rødspætte. Det er velkendt, at jeg via andre kanaler rundt om i landet hos den lokale fisker kan få den samme rødspætte for10 kr.

Undervejs er der altså forsvundet 50 kr. til diverse grossister (agenter) og til selve forhandleren. Vi kender alle forklaringer om fisk fanget i Hundested, kørt i kølevogn til Hirtshals, solgt på auktion og igen fragtet tilbage til Sjælland. Der har dog trods alt været en (unødvendig) transport.

Anderledes med reservering af et hotelværelse. I bestræbelserne på endelig at følge med tiden og den teknologiske udvikling, er hotellerne havnet i kløerne på bookingportaler som Expedia Hotels, Hotels.com og Booking. com, som ikke alene opkræver helt op til 25-30 procent af salgsprisen for hotelovernatningen. Men også har den frækhed – andre vil kalde det dygtighed – at pålægge hotellerne, hvordan de må styre deres egen prispolitik og aldrig sælge billigere end prisen på portalens hjemmeside.

I dag er der mange andre måder at markedsføre sig på, men hvis priserne er låst fast, er mulighederne ikke overvældende.

Hele den problematik redegjorde vi for her på siden i går og allerede i fjor både i magasin på print og web. Ligeledes i går kørte Børsen en større sag om Dansk Erhverv og Horesta, som gerne vil have konkurrencemyndighederne til at gribe ind. Som det i øvrigt snart sker i Tyskland.

”Vi kan se, at portalerne bruger prisklausuler, og det mener vi er et konkurrenceretligt problem,” siger chefkonsulent Susanne Nordenbæk fra Dansk Erhverv.

Det kan hun også roligt gøre, men kunne hotellerne da ikke bare sig nej tak. På de betingelser ønsker vi ikke at deltage? Jo, egentlig er det svagt, at de ikke for længst har sagt fra både til de høje provisioner og til betingelser. Men, de tør ikke, så længe konkurrenten ikke gør det.

Det ved bookingportalerne, og derfor strammer de bare skruen.

Tænk på et hotelværelse til 1.000 kr. for en overnatning. Først tager bookingagenten måske 250 kr. Derefter skal der betales 25 procent i moms. Så er der 500 kr. tilbage Dertil kommer forskellige afgifter for rumopvarmning, TV-licens, personale og meget andet. Det er simpelthen urimelige vilkår at drive forretning på.

Direktør Karim Nielsen fra Brøchner Hotel, som er kendt for at sige sin mening, rammet plet i Børsen: ”Vi er fanget på vores egen naivitet, og jeg tror, at vi bliver endnu mere afhængige i fremtiden, men de danner en monopollignende tilstand, når vi ikke må sælge overnatninger billigere på vores egne hjemmesider.”

Og hvad kan man så lære af det? Se på Marriott og Hyatt, der er gået sammen om portalen roomkey.com, som et modspil til de store bookingportaler, men endnu ikke ved om det kan bære.

Ellers må hotellerne igennem en retssag, som flere flyselskaber var, da de fjernede provisionen til bureauerne for salg af flybilletter. Men det drejede sig dog kun om ca. 10 procent, og bureauerne gjorde et stort stykke arbejde for salget. Det drejer sig nu i det fortsatte samarbejde om loyalitet og særlige kontrakter.

Hvad gør indehaverne af hotelbranchens bookingportaler? Var det ikke en ide at skabe rimelige salgsbetingelser inden lovgivningen gør det?

God weekend