Norsk turistrekord i Danmark

Jens Okking var længe hovedperson i den 25-årige kampagne og blev nærmest synonym med 'den hyggelige dansker'. Her sammen med Preben Kaas.

Jens Okking var længe hovedperson i den 25-årige kampagne og blev nærmest synonym med ‘den hyggelige dansker’. Her sammen med Preben Kaas.

De norske turister stod i 2014 for godt 2,5 millioner overnatninger i Danmark. Det er rekord og en  flot markering af 25 års jubilæet for kampagnen ’Det er dejlig å være norsk – i Danmark’.

Antallet af norske overnatninger har for første gang passeret 2,5 millioner. Rekorden imponerer VisitDenmarks markedschef i Norge, Vidar Mørch: “Det er fantastisk, at vi med kun fem millioner indbyggere har genereret hele 2,5 millioner overnatninger. De norske gæster søger i højere grad efter nye områder i Danmark, og det gør, at vi kan blive ved at forøge et norsk publikum, der er loyalt og føler, at Danmark både lever op til forventningerne og overrasker positivt.”

Den norske rekord kommer 25 år efter, at VisitDenmark introducerede sloganet ’Det er dejlig å være norsk – i Danmark’. Kort efter steg antallet af norske overnatninger med en million, og sloganet har siden gået sin sejrsgang og blev blandt andet benyttet af kong Harald under et statsbesøg i Danmark i talen til det danske kongehus. I 2014 viste en undersøgelse, at 97% af nordmændene genkendte sloganet, der dermed er lige så berømt i Norge som Coca Cola.

“Nordmændene elsker kort sagt Danmark og det danske værtskab. Nordmænd føler sig lidt mere velkomne end andre nationaliteter, og Danmark er vores andet hjem. Det er lidt som derhjemme – bare hyggeligere,” siger Vidar Mørch.

Ifølge den norske markedschef er Danmark ikke kun en attraktiv destination for nordmændene. Der er også et særligt bånd mellem de norske gæster og de danske værter, der gør, at væksten kommer uafhængigt af valutastigninger, nye trends osv. Derfor får det norske kursfald ham heller ikke til at ryste på hånden.