Norwegian bruger 100 millioner kr. på ny teknik

Norwegian er ved at få internet- og mailadgang i sine nye B737’ere. I første omgang findes det i to fly – alene i år kommer der over 21 nye fly med det nye udstyr.

 

På særflyvning i går, tirsdag, til og fra Københavns Lufthavn, præsenterede lufthavnens næststørste flyselskab, Norwegian, den nye teknik – som selskabet ifølge egne oplysninger er ene om at tilbyde inden for Europa.

 

Når Norwegian-flyene tilbyder wifi-mulighed, kan der arbejdes med internettet som hjemme eller på arbejdspladsen. Det viste demonstrationsflyvning tirsdag. Efter flyet nåede ca. 10.000 meters flyvehøjde, blev internettet sluppet løs.

 

”Vi håber denne nye service vil skaffe os flere passagerer,” sagde Norwegians it-direktør Hans-Petter Aanby, da systemet blev præsenteret under flyvningen i går. Han sagde til takeoff.dk, at Norwegian også selv får glæde af det nye højteknologiske system til 100 mio. norske kr.:

 

”Med det nye system kan vores fly kommunikere med teknisk base om problemer og indlede fejlsøgning. Dermed kan vores teknikere være på plads, når flyet lander, og bruge kortere tid på at lokalisere fejlen. Dermed skal flyet stå kortere tid på jorden og kan hurtigere komme på vingerne igen.”

 

I starten er det være gratis at bruge wifi i flyene, senere bliver der muligvis et gebyr.

 

SAS og Lufthansa har tidligere tilbudt mail og internet, og efter et par års pause er de igen klar til at lade passagererne komme på nettet på flyet.

 

Turen bragte flyet – DY 9010 – udover Østersøen og det rundede Bornholm, inden det atter landede i Københavns Lufthavn. Norwegians fly DY 9010 blev fløjet af to af dets bedste piloter, kaptajn Ole Christian Melhus og styrmand Anna Höjrup.

 

Norwegian har foreløbig 7 fly i Danmark, og betjener foreløbig op til 40 ruter fra Danmark. Der er planer om en fordobling af danske ruter

Skrevet af Henrik Baumgarten