FLYSELSKABER: SAS’ største forretningsområde er norsk indenrigs – og i Norge er der udbrudt kamp om passagererne med hovedkonkurrenten, Norwegian. For mens SAS har beskåret sine bonuspoint, har Norwegian, der har tabt markedsandele, fordoblet sine. ”Norwegian må være desperat,” siger SAS.
Norwegian har tabt markedsandele til SAS på norsk indenrigs – og for at skaffe passagererne tilbage, fordobler Norwegian i Norge nu bonuspoint på typisk de dyreste billetter fra 10 pct. af billetprisen til 20 pct. Forhøjelsen gælder også på selskabets oversøiske ruter ud af Norge.
Den norske avis Aftenposten skriver som eksempel, at en fuldpris returbillet mellem Oslo og nordnorske Tromsø koster 4.000 norske kr. Her giver Norwegian nu 600 kr. tilbage i bonuspoint – mens en billet med selskabet til New York på 10.000 kr. udløser 2.000 kr. i bonus.
Norwegians informationschef, Lasse Sandaker-Nielsen, bekræfter, at årsagen til forhøjelsen af bonuspoint er at tiltrække flere rejsende og flere bonusmedlemmer.
Hos konkurrenterne i SAS ser man Norwegians bonusjustering som rabat til rejsende på de dyreste billetter.
”De må være desperate. At tilbyde 20 pct. rabat er en underlig måde at drive forretning på,” siger chef for SAS Euro Bonus, Nils Lindhe.
Ifølge avisen er den største bonusrabat hos Norwegian op til 800 kr. på norsk indenrigs. Norwegian, hvis bonusprogram hedder Norwegian Reward, tabte bl.a. passagerer i marts i år under den 11 dage lange konflikt med de kabineansatte i Skandinavien. Strejken ramte over 200.000 passagerer og kostede Norwegian 350 mio. norske kr.
SAS har omvendt for nylig reduceret muligheden for at tjene bonuspoint. SAS har bl.a. hentet mange forretningsrejsende fra Norwegian.
Ved præsentation af ny SAS-lounge i Oslo Lufthavn i maj sidste år, fortalte SAS til standby.dk, at norsk indenrigs samlet er SAS’ største forretningsområde, i alt flyver 25 pct. af alle SAS-passagerer på norsk indenrigs. SAS har 16 indenrigsruter i Norge.
Af SAS 10 mio. årlige passagerer i Norge flyver 6 mio. på SAS indenrigsruter. SAS har 60 pct. af det norske marked for indenrigsflyvning, resten sidder primært Norwegian på.
40 pct. af samtlige SAS’ billetter bliver købt i Norge, 25 pct. i Sverige, 15 pct. i Danmark, resten sælges på SAS’ øvrige markeder i og udenfor Europa.
I alt har SAS i dag ca. 4 mio. EuroBonus-medlemmer, heraf en mio. i Norge. I snit får SAS dagligt over 1.500 nye bonus-medlemmer.