Norwegian på kant med markedsføringslov

Den norske Forbrugerombudsmand kritiserer Norwegians brug at statistikker om rettidighed.

Det norske lavprisselskab smykker sig med en påstand om, at selskabet i 2012 var mest rettidige flyselskab i Norge. Den påstand kritiseres nu af ’Forbrukerombudet’, som i strid med markedsføringslovens regler, skriver avisen Aftenposten ifølge business.dk.

SAS er klart mest rettidig, når ankomsttidspunktet benyttes til vurdering af punktligheden, men i stedet har Norwegian udråbt sig selv som vinder baseret på afgangsstatistikken. Det skal man ifølge Forbrukerombudet rette inden 4. april.

”For forbrugeren vil påstanden om punktlighed kunne opfattes som Norwegian er mest præcis på ankomster. Det vil jo normalt være af større betydning for forbrugeren, om flyene ankommer præcist, end om flyet er afrejst efter planen”, siger Sverre Årli, juridisk seniorrådgiver hos Forbrukerombudet.

Norwegian fastholder, at afgangstidspunkt er den officielle måde, flyselskaber børsrapporterer deres punktlighed på.