Norwegian ramt af nyt Dreamliner-problem

norwegian-B787-dreamliner-2FLYSELSKABER: I weekenden havde Norwegian igen udfordring med en af sine Boeing 787 Dreamliners. Denne gang strandede over 200 passagerer fra San Francisco til Stockholm. Danmarks Rejsebureau Forening advarede sidste uge om at bruge Norwegian på langruter.

I weekenden strandede over 200 Norwegian-passagerer fra Oakland-lufthavnen ved San Francisco til Stockholm, da Norwegians Dreamliner fik problemer med radaren.

Mange af de rejsende beskrev overfor den svenske avis Aftonbladet.se kaos i lufthavnen. ”Vi får ingen mad, har intet sted at bo, børnene skriger. og de rejsende sover på gulvet. Vi får ingen information fra Norwegian, vi har været i lufthavnen i op til otte timer,” lød melding fra en af de rejsende til avisen.

Ifølge Norwegian kom flyet af sted med forsinkelse på 14 timer. ”Vi beklager forsinkelsen med vores fly i Oakland,” siger presseansvarlig i Norwegian.

Ifølge Aftonbladet har Norwegian haft mange forsinkelser med sine B787 Dreamliners. De har givet mange klager fra passagerer, som Norwegian dog ikke behandler.

Sidste uge sagde Danmarks Rejsebureau Forenings adm. direktør, Lars Thykier, til standby.dk, at DRF savner ombookings-politik på Norwegians langruter. At selskabet ikke har ”rerouting-politik, ”men lader passagererne vente til flyet er lavet, eller erstatningsfly er fremme, kan få rejsebureauer til at undgå at booke Norwegian på langruterne,” sagde han.

Lars Thykier sagde: ”Vi bad sidste år Norwegian formulere, hvad de vil gøre når langrute blev forsinket. Normalt ombooker flyselskaber strandede passagerer også med andre flyselskaber. Jeg fornemmer, at Norwegians politik er, at hvis de ikke flyver til tiden, må passagererne vente – også i flere døgn. Passageren kan gøre krav gældende overfor rejsebureauer, der har booket dem på Norwegians langruter med en pakkerejse.”

”Mister rejsebureaukunden f.eks. et krydstogt ud af Miami, fordi Norwegian-flyet til Fort Lauderdale er forsinket, kan rejsebureauet hænge på erstatning til kunden. Nogle rejsebureauers forsikringsselskaber anerkender ikke disse forsinkelser – de mener risikoen ved at flyve med Norwegian på langruterne er for stor,” sagde Lars Thykier.