Norwegian skal måske sende nogle passagerer med Cimber

”Vi havde forventninger til, hvordan vi kunne stimulere passagertilvæksten med lave priser – på samme måde som vores to øvrige indenrigsruter fra København til Aalborg og Karup. Men København-Billund kunne ikke leve op til vores forventning om en lønsom rute, derfor lukker vi den,” sagde presse- og markedschef fra Norwegian i Danmark, Johan Bisgaard Larsen, i går til Take Off.

 
Norwegian-passagerer, som har booket billetter på København-Billund med afgang efter 4. april, bliver nu kontaktet af Norwegian og får alle udgifter refunderet.

 

Men det er ikke godt nok, siger Danmarks Rejsebureau Forenings adm. direktør, Lars Thykier:
”Ifølge EU-reglerne har passagerer, der har booket billet med Norwegian efter 4. april på Billund-København, krav på, at Norwegian ombooker dem til i dette tilfælde Cimber Sterling på strækningen – hvis de altså ikke vil have pengene retur. Dette drejer sig om ”denied boarding.”
Generelt læser flyselskaberne EU-reglerne, som Fanden læser Biblen. De tror, altså flyselskaberne, at det er godt nok, at de meddeler ændringerne mindst to uger i forvejen – men det er kun godt nok til at undgå at give mulighed for at betale erstatning til passagererne.”

 
Norwegian lukker også som planlagt sine ruter fra Billund til Malaga 27. marts og til Gran Canaria 3. april. Selskabets rute fra Billund til Oslo fortsætter.

 
Johan Bisgaard Larsen tilføjer, at lukningen af Billund-København ikke får indflydelse på selskabets næste danske indenrigsrute, København til Bornholm, den åbner sidst i denne måned.

Norwegian var i 2009 næststørste flyselskab i København Lufthavn med næsten 1,5 mio. passagerer – en vækst på 247 % sammenlignet med 2008. Norwegian havde sidste år 7,4 % af de 19,7 mio. passagerer i Københavns Lufthavn.

I alt har Norwegian ca. på 40 ruter fra danske lufthavne.
 

Skrevet af Henrik Baumgarten