Boeing åbnede officielt i går eget flyværksted i Københavns Lufthavn – det første i Norden. Boeing har lejet sig ind i Hangar 243 i Københavns Lufthavn Syd. Der kommer i første omgang 32 nye arbejdspladser – hangaren er primært forbeholdt Boeings Guld-kunder, det er Norwegian ene om at være i regionen.
Boeings repræsentanter sagde ved ibrugtagningen til de indbudte gæster, at man primært har valgt at etablere sig i Københavns Lufthavn pga. lufthavnens størrelse og omkringliggende infrastruktur.
Hangaren, hvor Boeing nu residerer, ejes af M. Goldschmidt Aviation. Den åbnede i 1989, opført af daværende Sterling Airways, hvor der kunne holde tre Boeing 727. Hangaren er siden blevet udvidet, så der f.eks. kan holde en Boeing 747 jumbojet i den – eller, som det var tilfældet i går, en af Norwegians B787 Dreamliners.
Til takeoff.dk sagde Doug Caldwell, Director, Fleet Management hos Boeing Commercial Aviation Services, at hangaren primært skal bruges af Boeing-kunder blandt flyselskaber, der har Boeings Guld-abonnement på flyvedligehold. Det har bl.a. Norwegian og Saudian fra Saudi-Arabien, sidstnævnte flyver ikke på Københavns Lufthavn.
Boeing-repræsentanterne ønskede ikke at sige, hvor stor årlig omsætning de forventer. Hangaren er en del af Boeing Commercial Aviation Services, og betegnes som et såkaldt MRO-værksted (Maintenance, Repair and Overhaul), der tilbyder vedligeholdelse, reparationer og eftersyn af Boeing passagerfly.
“Boeing har en lang række af aktiviteter og partnerskaber i Danmark og de øvrige Nordiske lande, hvor vores aktiviteter direkte eller indirekte har skabt over 2.300 arbejdspladser”, sagde Matthew Ganz, chef for Boeing i Nordeuropa i sin tale.
Monarch Aircraft Engineering, en del af Monarch Group, står for de tekniske ydelser i det nye værksted, når Boeing Commercial Airplanes’ servicekunder har deres fly i regionen. Boeing er ansvarlig for koordinationen af arbejdet, ligesom Boeing har ansvaret for arbejdsprocesserne og ingeniørarbejdet på værkstedet.
Logistikfirmaet DSV Air & Sea skal styre og vedligeholde et reservedelslager, så de nødvendige dele hurtigt kan leveres til de fly, der skal serviceres.
Hangaren på 7.500 kvadratmeter vil have 32 medarbejdere når den er fuld operationel.
“Vi er begejstrede over at kunne åbne et værksted her i København, fordi det geografisk og strategisk ligger helt rigtigt. Det giver os mulighed for at levere en reel konkurrencefordel til vores kunder, simpelthen fordi det kan minimere den tid, det tager at servicere deres fly”, sagde Doug Caldwell fra Boeing i sin tale og tilføjede: “Dermed kan vi hjælpe vores kunder med at drive en endnu mere effektiv forretning hver eneste dag.”
I øjeblikket har over 60 kunder på verdensplan indgået langsigtede service-kontrakter med Boeing om at levere forskellige typer af serviceydelser til over 2.000 fly. På verdensplan flyver der i dag 12.000 Boeing-passagerfly.