Norwegian vil udvide i Danmark

Der kommer fremover større vækst på langruterne end på de korte ruter, f.eks. indenfor Europa.

Derfor får Norwegian fra slutningen af næste år sine første Boeing 787’ere med 291 sæder, nogle på en business class-niveau – selv om Norwegian ikke kalder sæderne det. Fra 2013 har selskabet fem B787’ere, to leasede og tre ejede af Norwegian-selskab, der bl.a. skal stå for selskabets langruter. Selskabet kan bl.a. spare penge ved at have ikke-skandinaviske flybesætninger.

 

På de kommende langruter vil Norwegian ifølge egne oplysninger flyve til ”halvdelen af konkurrenternes pris,” sagde Daniel Skjeldam, Norwegians Chief Commercial Officer, på Travelbrokers.dk seminar i går på Hilton Copenhagen Airport.

 

I første omgang vil Norwegian flyve langruter til New York og Bangkok.

 

SAS’ Simon Pauck Hansen understregede vigtigheden af at have et partner-flyselskab i destinationen.
Han sagde, at Boeing 787’ere kun kortvarigt vil gavne Norwegian – og at Norwegians regnestykke ikke holder.

 

”De variable omkostninger på en B787-flyvning mellem Oslo og New York er ca. 1.600 kr., hvoraf flybrændstof dækker halvdelen af udgiften. Samtidig er cargo en vigtig del af indtægterne,” sagde han.

 

Norwegians længste rute er den syv en halv timer lange forbindelse mellem Oslo og Dubai – den korteste er i bedste fald på 17 minutter mellem Bergen og Stavanger.

 

Daniel Skjeldam sagde i går til takeoff.dk, at mens flyselskabet i dag har syv Boeing 737 i Danmark og ca. 40 ruter, forventer selskabet at vokse og komme op på 12 B737’ere i Danmark.

Skrevet af Henrik Baumgarten