Voldsom interesse for start med lavpriser på langdistanceruter. Forsigtig begyndelse med flyvninger et par gange om ugen fra Oslo og Stockholm til New York og Bangkok. Norwegian har ingen samarbejdspartnere i de oversøiske lufthavne.
Nu får SAS – og Thai Airways – endnu et par grå hår at holde styr på. 30. maj næste år begynder Norwegian nemlig efter planerne at flyve fra Oslo til New Yorks JFK-lufthavn, først to gange om ugen, fra 25. juni tre.
Det samme er tilfældet for Oslo-Bangkok, hvor første tur bliver 1. juni. 24. juni øges antallet af ugentlige afgange til tre.
31. maj åbner Norwegian også mellem Stockholm og JFK med to fly om ugen, der bliver en tredje afgang fra 26. juni. Norwegians flyvninger fra Stockholm til Bangkok begynder 20. juni med tre fly om ugen.
Interessen for de nye ruter, der blev præsenteret torsdag, var så stor, at Norwegians hjemmeside brød sammen.
SAS har daglige flyvninger fra Oslo, København og Stockholm til Newark lufthavnen ved New York; fra næste forår får SAS yderligere tre ugentlige flyvninger mellem København og New York. Dermed har SAS et væsentligt mere fleksibelt produkt.
Norwegian kommer på ruterne til Bangkok til at konkurrere med SAS’ Star Alliance-partner Thai Airways, der i forvejen flyver dagligt til Bangkok fra København, Stockholm og Oslo – om sommeren er der dog kun fem ugentlige Thai Airways-fly fra Oslo.
Norwegians koncernchef, Bjørn Kjos, sagde tidligere i år til takeoff.dk, at selskabet gerne vil have flere langruter og også vil åbne langruter fra København. Selskabet har foreløbig bestilt otte fabriksnye Boeing 787 Dreamliner til langruterne – de leveres i fra april næste år og frem til 2015. Flere fly vil betyde, at Norwegian kan åbne flere langruter – eller udvide kapaciteten på de eksisterende.
Det bliver et problem langruterne, at selskabet ikke har aftaler med flyselskaber i de oversøiske lufthavne. Mange passagerer på f.eks. SAS’ ruter til USA skal videre til andre lufthavne i USA – denne væsentlige passagergruppe kan Norwegian få svært ved at få fingre i.
Norwegian siger, at der bliver introduktionspriser til de nye langruter for 999 norske kr. one-way. Prisniveauet skal dog meget højere op, hvis det muligvis overambitiøse selskab skal gøre sig forhåbning om at tjene penge på de kommende langruter.