Ny analyse studerer danskernes rejsevaner

TURISME: Det danske analyseinstitut Epinion krydstjekker danskernes bookingadfærd og måden at søge information og inspiration til næste ferie. Disse er under hastig forandring, mener Epinion i sin seneste ’Sådan Rejser Danskerne’-analyse for 2016.

Forandringerne skyldes, ifølge Epinion, navnlig nye muligheder som stigende digitalisering skaber i inspirationsøgning og bookingadfærd. Samtidig holder vi flere og kortere ferier, hedder det.

På forskellige typer af ferierejser vil de underliggende forventninger og motiver for valget af rejse være meget uens, og den enkelte kan dermed have forskellige baggrunde for valget af rejse, noterer Epinion.

Behovet for opdateret viden om, hvordan segmenter i rejsemarkedet booker og holder ferie, samt hvilke forventninger og motiver de har, har aldrig været større for alle aktører i rejse- og turismebranchen, siger Epinion.

Derfor introduceres analysen ’Sådan Rejser Danskerne’, der med årlig rapport sætter fokus på danskernes rejsemønstre. Epinions undersøgelse kortlægger danskernes rejsemønstre- og adfærd i både Danmark og udlandet fordelt på en række ferietyper.

Rapporten indeholder over 100 sider, der bl.a. kortlægger danskernes rejsevaner- og adfærd det seneste år samt sætter fokus på deres fremtidige rejseintentioner.

Derudover indeholder analysen information om alt fra estimering af det samlede antal ferie- og forretningsrejser til danskerne kendskab til rejsebureauer, bookingportaler og flyselskaber.

Analysen ser også nærmere på forbruget på tværs af forskellige ferietyper, som især varierer på grund af ferielængde- og indhold.

Rejseanalysen er i 2017 baseret på 3.010 besvarelser og indeholder detaljeret information om 5.121 ferierejser, foretaget i 2016. En ferierejse er i denne analyse defineret som en rejse med minimum én overnatning i eller uden for Danmark.

Alle besvarelser er blevet vægtet i henhold til køn, alder og region for at opnå en repræsentativ fordeling i forhold til den danske befolkning.

Blandt emnerne i analysen er det samlede rejsemarked, forbruget på ferierejsen, rejsemønstre- og adfærd, fremtidige rejseintentioner, informationssøgning og bookingadfærd, kendskab til udbydere på markedet, aktiviteter på ferierejsen og baggrundsinformation.

De indsamlede data indeholder information om danskernes køn, alder, postnummer, husstandens årlige indkomst, uddannelse samt alderen for hjemmeboende børn.

Når rapporten er købt er der ingen opstartsomkostninger på særkørsler – kun for den tid, det tager at producere dem.

Se mere på hjemmesiden: www.epinion.dk