Ny beregning af togforsinkelser

Adm. direktør Søren Eriksen erkender, at rettidigheden er meget i fokus blandt passagererne selv om det er blevet bedre de senere år og vil gøre endnu en indsats for, at det skal blive bedre, skriver bt.dk.

 Den hidtidige målemetode er gået ud på at tælle, hvor mange procent af togene, der nåede frem indenfor seks minutter, hvilket er betragtet som rettidigt. For maj betyder det en rettidighed på 91,9%, men det ændrer ikke ved, at flere af passagererne i ’rettidige’ tog føler, at deres tog har været forsinket.

Derfor laves beregningen om, så DSB i stedet finder ud af, hvor mange sekunder en passager i gennemsnit har været forsinket uden at tage hensyn til de seks minutter.

Ved at bruge den metode er den gennemsnitlige forsinkelse i dag 200 sekunder, og det er den, der skal reduceres til 100 sekunder i løbet af ti år. Hertil får man blandt andet hjælp af nye signalsystemer, ligesom man vil indsætte flere perronvagter som på Københavns Hovedbanegård til at hjælpe med, at passagererne kommer på togene i god tid.

Skrevet af Flemming Juul