Ny flytype får ikke Thai til at skifte

En Boeing B777-300 som Thai Airways bl.a. bruger på den daglige rute mellem Bangkok og København.

LUFTFART: Der bliver fra torsdag 61 færre sæder på økonomiklasse når det ene af de to asiatiske selskaber med direkte ruter til Københavns Lufthavn skifter flytype. Men det får ikke konkurrenten, Thai Airways, til at gøre det samme. Thai får atter sæsonrute til Phuket.

Thai Airways overvejer ikke en anden flytype med flere sæder på economy på Bangkok-København – selv om Singapore Airlines, det andet asiatiske selskab med direkte rute til København, får ny flytype med 61 færre economy-sæder. Det siger Flemming Sonne, Thai Airways nordiske salgsdirektør, til standby.dk

I morgen, torsdag, indsætter Singapore Airlines, der ligesom Thai Airways er i Star Alliance, ny flytype på sin rute de fem gange om ugen til Københavns Lufthavn.

Mens Singapore Airlines indtil nu har brugt en Boeing B777-200ER mellem Singapore og København, bliver det fra torsdag den større Boeing B777-300ER (Extended Range).

Ud over business og economy class har Boeing B777-300ER i versionen til København to nye klasser, Premium Economy og First Class. Boeing 777-300ER har 264 pladser: Fire på første, 48 på business class, 28 på premium economy samt 184 på ren economy.

Singapore Airlines B777-200ER, der i dag flyver ruten til Købehavn, har syv sæder mere – 26 på business og 245 på economy.

Den kommende nye type har dermed 80 premium-sæder (First, Business og Premium Economy) mod den nuværende versions 26 business-sæder. Flyændringen betyder 61 færre economy-sæder hos Singapore Airlines til og fra København, et fald på 33 pct.

Men de 61 færre sæder er ikke noget Thai Airways vil jagte. Thai Airways var sidste år 20. største flyselskab i Københavns Lufthavn med 235.000 passagerer.

”Jeg tror ikke, at de færre economy-sæder hos Singapore Airlines nye flytype får den store betydning for os. Vi har en super god sommer og ligger rigtig godt til. Men at Singapore Airlines får færre sæder på economy ændrer ikke vores flyplaner,” siger Flemming Sonne fra Thai Airways og tilføjer: ”Vi fortsætter med vores nuværende type på Bangkok-København, en B777-300ER. Den har 24 sæder på business, 18 på premium, der bl.a. er meget populær hos forretningsrejsende, da det er business class-sæder, og så har vi plads til 306 på economy.”

Atter direkte til Phuket

Som tidligere år har Thai Airways også fra juni i år to ekstra ugentlige B777 mellem Bangkok og København og dermed i alt ni.

Fra december til sidst i marts næste år vender ruten mellem København og Thailands største ø, Phuket, tilbage med to Thai Airways-B777 om ugen.

Thai Airways, der også flyver dagligt på Oslo og Stockholm med B777-300, vil også tilbyde direkte sæsonrute fra Stockholm til Phuket. Dermed har Thai Airways i sommerperioden op til 23 ugentlige fly mellem Bangkok og Skandinavien samt 25 i sæsonen med de to ugentlige flyvninger til Phuket fra såvel Stockholm som København.

x

Læs Også

IAGs overtagelse af NIKI er i fare

Flyselskabet NIKI, som indgav konkursbegæring den 13. december og stoppede sine operationer, venter stadig på godkendelse af at bliver overtaget af International Airlines Group, IAG, men nu er der problemer.

Flere restauranter til lufthavnen

Til sommer er Københavns Lufthavn klar med udvidelse af Terminal 2 med 25 nye butikker og restauranter.

Rekordår for London Gatwick

London Gatwick kom ud af 2017 efter sin travleste december nogensinde, da 3,2 millioner passagerer benyttede lufthavnen, hvilket var en stigning på 1,5 procent i forhold til december 2916.

Officielt: Airbus lufter stop for A380

Airbus har svært ved at sælge dobbeltdækkerflyet. Nu antyder topdirektør, at produktionen måske indstilles.

Ny passagerrekord i München

Tysklands næststørste lufthavn rundede sidste år 44,6 millioner passagerer.

Alsie Express får seat-only til udlandet

Det danske flyselskab vil i sommersæsonen sælge billetter til sydeuropæisk land – og får ny indenrigsrute.