Ny forsinkelse for Berlins nye storlufthavn

”Air Berlin rykker til Brandenburg-lufthavnen når den er klar – men som vi ser det, er der meget begrænsede chancer for, at åbner til den nye bebude dato, 17. marts næste år. Og bliver det tilfældet, vil en ny forsinkelse være en skændsel for Tysklands omdømme.”

 

Det sagde Air Berlins kommercielle direktør, Paul Gregorowitsch, torsdag på pressemøde på Hilton Copenhagen Airport. Air Berlin gætter på, at Berlins kommende storlufthavn først åbner næste sommer.

 

Den skulle være åbnet i juni i år, men problemer med nogle installationer til bl.a. brandslukning blevet givet som årsag til flytningen af åbningsdatoen til 17. marts næste år. Men den tidstermin tvivler det største flyselskab i Berlin altså på. Efter Air Berlin er Lufthansa og Easyjet de største flyselskaber i Berlin, hvor de bruger Tegel-lufthavnen.

 

Ved Air Berlins præsentation torsdag i København fortalte selskabets kommercielle direktør, Paul Gregorowitsch, om tiltagene fra Oneworld-medlemmet for at tiltrække flere passagerer. Dem havde selskabet sidste år over 35 mio. af – hvilket ifølge Air Berlin gør selskabet til Europas sjettestørste.

 

Air Berlins primære produktion er i Europa, men det ser også kraftig vækst på langruterne. Chicago bliver fra marts næste år ny destination ud af Berlin.

 

Selskabet har netop opgraderet sine A330-200 langdistancefly. Economy Class har fået nye sæder, Business Class fuldautomatiske sæder, der kan lægges fladt ned – ligesom der er nyt underholdningssystem ved alle sæder.

 

Air Berlin fik i december sidste år en tiltrængt økonomisk indsprøjtning, da Etihad Airways fra Abu Dhabi købte i 29,9 pct. af aktierne for 255 mio. dollars. Siden har Air Berlin åbnet på Abu Dhabi, hvorved passagererne kan komme videre med Etihads rutenet til Afrika, Fjernøsten, Australien osv.

 

Kommerciel direktør Paul Gregorowitsch sagde på pressemødet, at den tyske luftfartsskat i år belaster Air Berlin med 170 mio. euro – alligevel forventer selskabet at dets økonomi i år forbedres med 230 mio. euro.

 

Air Berlin har på sine europæiske flyvninger kun én klasse, mens selskabet på langruterne også udbyder business class. Flyselskabet overvejer om dets business class-passagerer, der skal videre fra Københavns Lufthavn med Air Berlins oversøiske ruter, skal tilbydes fast track og loungeadgang i Københavns Lufthavn.

 

Air Berlin har på hverdage tre flyvninger fra København til Berlin – fra starten af november i år vokser selskabet fra 12 til 21 ugentlige fly mellem København og Air Berlins andet tyske hub, Düsseldorf.

 

Københavns Lufthavns salgsdirektør, Carsten Nørland, deltog i mødet hos Air Berlin og sagde til takeoff.dk:

 

”Det er glædeligt med Air Berlin forøgelse mellem København og Düsseldorf – det viser at Københavns Lufthavn har høj prioritering hos Air Berlin.”

 

”Københavns Lufthavn er meget imponeret af Air Berlins passagermiks – næsten halvdelen af passagererne til København kommer fra andre lande end de nordiske; hos andre flyselskaber ser vi, at de måske kun har 20 pct. passagerer fra deres eget land,” sagde Carsten Nørland.

 

Air Berlin var sidste år 14. største flyselskab i Københavns Lufthavn med 266.000 passagerer, et fald fra 290.000 i 2010. Air Berlin-gruppen ejer 49 pct. af såvel det østrigske flyselskab Niki som det schweiziske Belair.

 

I øvrigt afviste Air Berlin sent torsdag oplysninger i en artikel fra det tyske Manager Magazin om, at Etihad var utilfreds med Air Berlins koncernchef, Hartmut Mehdorn, og havde krævet ham udskiftet. Men det har intet på sig, siger Air Berlin – 70-årige Mehdorn har i forvejen meddelt, at han fratræder med udgangen af næste år.

Skrevet af Henrik Baumgarten