Ny strid om alternativ terminal i Københavns Lufthavn

Konkurrencerådet afsluttede i går, onsdag, den såkaldte Terminal A-sag, siger Københavns Lufthavn.
Sagen drejer sig om, hvorvidt Københavns Lufthavn skal stille plads til rådighed for en passagerterminal, der kan konkurrerer med de nuværende terminaler, der drives af Københavns Lufthavn.

 

”Luftfartslovgivningen rummer ikke mulighed for at etablere en selvstændig terminal i Københavns Lufthavns. Flere uafhængige konkurrerende terminaler vil bl.a. skade sikkerheden.
Konkurrencerådet har på sit møde i dag afsluttet den såkaldte Terminal A-sag, der drejede sig om muligheden for, at en række investorer kunne drive en selvstændig konkurrerende lavpristerminal på Københavns Lufthavns område. Trafikstyrelsen har over for rådet vurderet, at luftfartslovgivningen ikke giver mulighed for, at flere forskellige aktører driver selvstændige terminaler i Københavns Lufthavn, og dermed er konkurrencesagen nu slut,” lyder det i sammenfatningen fra Københavns Lufthavn.

 

Konkurrencerådet har, som i lignende sager, rettet henvendelse til ressortministeren, i dette tilfælde transportminister Henrik Dam Kristensen, med henstilling om at kigge nærmere på lovgivningen. Men det vil efter Københavns Lufthavnes vurdering være en rigtig dårlig idé at ændre lovgivningen.

 

”Det er naturligvis et politisk anliggende, om man ønsker at ændre lovgivningen. Men der er gode grunde til, at loven er indrettet, som den er i dag. For det første vil en ændring ikke kunne gennemføres af Danmark alene, fordi også EU’s lovgivning ville skulle ændres. For det andet, og væsentligst, vil det medføre en række store praktiske og sikkerhedsmæssige problemer at åbne for selvstændige terminaler,” siger Københavns Lufthavns kommunikationsdirektør, Henrik Peter Jørgensen.
   
Terminal A består af en gruppe private investorer med idé om en selvstændig lavprispassagerterminal i Københavns Lufthavn, og som gerne ville leje et stykke jord i lufthavnens cargo-område til formålet

 

Fra initiativtagerne til Terminal A kom der i går denne reaktion oven på kendelsen fra Konkurrencerådet:

 

”Allerede fra 2013 kunne flere og billigere flyrejser være det konkrete resultat af Konkurrencerådets afgørelse til fordel for Terminal A’s ønske om at bygge en ny lavpristerminal i Københavns Lufthavn. Men passagererne kommer til at vente lidt længere, for Konkurrencerådet er i første omgang forhindret i at påbyde Københavns Lufthavn at give Terminal A adgang til lufthavnen.”

 

”Det skyldes, at Trafikstyrelsen, der fører tilsyn med danske lufthavne, lige inden Konkurrencerådets afgørelse vendte 180 grader og – i strid med sine tidligere udmeldinger og relevant regelgrundlag – pludseligt mente, at danske regler skulle tilsidesætte europæiske regler om fri konkurrence og forhindre Københavns Lufthavn i at udleje et jordstykke til Terminal A,” hedder det i pressemeddelelsen fra Terminal A, der tilføjer:

 

Konkurrencerådet er derfor nødt til først at bede Transportministeren om at ændre luftfartslovgivningen, før monopolet er brudt. Det er dog forventningen, at en sådan ændring vil finde sted hurtigt, da luftfartsmyndighederne ifølge EU-Traktaten er forpligtede til ikke at håndhæve nationale love, der strider mod EU-konkurrencereglerne. ”

 

Læs mere i pressemeddelelserne fra de to parter på hhv. lufthavnens hjemmeside, cph.dk, og airportterminals.dk

Skrevet af redaktionen