Nye kampagner for rejser til Tyskland

Martin Fennemann, til venstre, chef for incoming turisme i delstaten Brandenburg, på møde i går under GTM i Nürnberg med chef for Tysk Turist Information i Nordøsteuropa, Bo Schou Lauridsen.

TURISME: Til efterårets nordeuropæiske workshop for rejsebranchen lancerer Tysk Turist Information bl.a. nyt udspil til at fremme rejser til Tyskland. Flere kampagner er på vej.

(Nürnberg, standby.dk) – Tyskland er bestemt ikke kun et kør-igennem land for skandinaverne på vej til Sydeuropa. Tyskland er det land, hvor flest danskere overnatter. Sidste år var danske besøgende med 3,3 mio. overnatninger Tysklands 8. største incoming marked – overgået af bl.a. Frankrig som syvende største, men med kun 100.000 flere overnatninger – og der er 67 mio. franskmænd.

Tysklands største incoming marked er Holland, der sidste år havde 11,3 mio. overnatninger i Tyskland. Schweiz og USA var nr. to og tre.

Der er i disse dage fokus på turisme til Tyskland under den 43. udgave af den årlige Germany Travel Mart, GTM. Den holdes på skift af de tyske delstater – i år i Bayern med Nürnberg som værtsby. Samlet har årets GTM omkring 1.000 deltagere, der er 300 tyske udstillere samt rejsebureauagenter og pressefolk fra det meste af verden. Alene fra Norden er der 40 indbudte med Danmark som størst med 15 deltagere fra en række rejsebureauer.

Billigere end i Danmark

Under GTM sagde chef for Den tyske stats officielle turistrepræsentation Tysk Turist Information i Nordøsteuropa, herunder Danmark, Bo Schou Lauridsen i går til standby.dk: ”Tysk Turist Information laver årligt grundige undersøgelser om bl.a. hvorfor, turisterne besøger Tyskland. Danskerne siger bl.a., at det er nærheden, det kulturelle, samt det større udbud af varer til ofte billigere priser end hjemme.”

På årets GTM kunne Bo Schou Lauridsen løfte noget af sløret for årets nordeuropæiske tyske workshop for rejsebureauer. Den holdes i år 23.-24. oktober i Vilhelm Lauritzen-terminalen i Københavns Lufthavn.

”Workshoppen bliver bl.a. startskud for en kampagne for at tiltrække flere nordiske turister til delstaterne i det østlige Tyskland (Brandenburg, Mecklenburg-Vorpommern, Sachsen, Sachsen-Anhalt og Thüringen, red)

Vi vil med afrejse 24. oktober indbyde seks udvalgte nordiske rejsebureauer til hver af fire ture til det tidligere DDR med to overnatninger. Selve kampagnen for rejser til de fem delstater kommer i 2018,” sagde Bo Schou Lauridsen.

På et pressemøde i går blev det også oplyst, at en anden kampagne fra Tysk Turist Information får fokus på det kulinariske Tyskland.

Største forbrugerkampagne i Danmark

Tysk Turist Information og partnere skød for nylig den hidtil største og dyreste forbrugerkampagne i Danmark i gang. Bag kampagnen står to nordtyske delstater, Schleswig-Holstein og Mecklenburg-Vorpommern sammen med midttyske Niedersachsen med bl.a. Harzen og bystaterne Hamburg og Bremen. Kampagnen har sin egen hjemmeside: einsmuttur.dk

De største tyske regioner med flest danske rejsende var sidste år: Schleswig-Holstein, Berlin, Niedersachsen samt Hamborg.