Det nye amerikanske flyselskab Global Crossing Airlines Group har fået driftstilladelse fra USA’s luftfartsmyndigheder. Det vil blandt andet flyve charterflyvninger for hoteller og krydstogtrederier.
De amerikanske luftfartsmyndigheder har udstedt en kommercielle driftstilladelse, en AOC, Aircraft Operating Certificate, til Global Crossing Airlines Group, der har hovedkvarter i Miami.
Ifølge Global Crossing Airlines Groups hjemmeside råder man til at begynde med over en Airbus A320 ligesom en lidt større Airbus A321 er på vej til at indgå i flåden. Flyene kan udstyres med et miks af første klasses-sæder, business class-sæder samt economy class-sæder.
Når alle tilladelser er på plads, vil GlobalX, som selskabet også kalder sig, begynde at flyve passagerflyvninger, i første omgang på charterområdet.
GlobalX vil blandt andet flyve ACMI-flyvninger, (Aircraft, Crew, Maintenance and Insurance, red). ACMI betyder, at flyselskabet stiller med fly og besætning, står for teknisk vedligehold og har forsikring af flyene. Kunden betaler catering, brændstof og landingsafgifter.
I en pressemeddelelse på Global Crossing Airlines Groups hjemmeside, skriver flyselskabet, at man i første omgang kigger på at flyve charterflyvninger inden for USA, til Canada, lande og destinationer i Caribien og Latinamerika. Det skal til at begynde med ske ud af Miami i Florida og Atlantic City i delstaten New Jersey.
Mange andre muligheder
GlobalX’ forretningskoncept er i første omgang at sælge charterflyvninger for blandt andet kasinoer, for eksempel hvis en gruppe spillefugle vil til Las Vegas.
Charterflyvningerne kan også omfatte krydstogtrederier, der skal have passagerer fløjet fra en større lufthavn til den havn, hvorfra krydstogtskibet starter eller slutter sit krydstogt.
På samme måde kigger GlobalX på at komme i betragtning til flyvninger for større hotel- og resortkæder, for eksempel frem til resorts, der ikke umiddelbar har nem tilgang til forbindelser med rutefly.
Andre forretningsområder kan være alt fra MICE-grupper (Meetings, Incentives, Conferences og Events), cargo, luftfragt eller transport af hastende reservedele eller flyvning af medarbejdere der skal frem til en bestemt lufthavn uden hyppig tilgang med for eksempel rutefly, lyder det fra Global Crossing Airlines Group.
Global Crossing Airlines Group har indgået en række serviceaftaler med selve Airbus-koncernen. Mens GlobalX starter med en A320 og en A321 er det planen, om alt går vel, at selskabet senere i år skal modtage både et tredje og fjerde fly fra A320-familien.
Går det som GlobalX håber, så skal flåden i løbet af et års tid udvides med en eller flere af de større Airbus A330’ere med plads til flere passagerer og længere rækkevidde end A320’erne.
Relaterede artikler:
Overvejer Boeing 757 til nyt færøsk fragtflyselskab