Nyt check in-system driller SAS

Vicedirektør i SAS, Philip Wågnert, til venstre, kommer gennem SAS’ nye fast track med adm. direktør i Københavns Lufthavn, Thomas Woldbye. Foto: Leif Tuxen.

Check in i CPH. Foto: Leif Tuxen.

LUFTFART: SAS’ nye check in-system ”Altea Passenger Service System” fra Amadeus har børnesygdomme. ”Det nye system er mere omstændeligt,” medgiver SAS-direktør.

Efter i næsten 30 at have brugt check-in systemet Palco, der var designet til SAS, skiftede flyselskabet i år til Altea-systemet fra reservationsfirmaet Amadeus, der har leveret Altea-systemet til over 100 flyselskaber.

SAS i Københavns Lufthavn tog det nye system i brug i marts, men det er ikke gået uden gnidninger.

”Der er navnlig i gaten, vi har visse udfordringer med Altea. Det kan være, hvis en passager med en fleksibel billet ønsker at komme med en tidligere afgang, hvis en passager ønsker et andet sæde, at få opdateret sit bonuskort osv., så skal medarbejderen i gaten bruge mere tid på dette, end det var tilfældet med det gamle system. Det har betydet, at passagerer ikke er kommet med det ønskede, tidligere fly,” siger direktør for SAS Ground Handling, Hans-Henrik Spangenberg, til standby.dk og tilføjer:

”Det tager tid for medarbejderne at lære det nye system, som er klart mere kompliceret. Vi forsøger at rette fejl, vi opdager i systemet og taler også løbende med Amadeus. Altea er et tungt system, men vi forsøger at gøre lettere. Men det kræver flere input at betjene end det gamle – det har bl.a. betydet, at vi har måttet afvise passagerer til flyvninger.”

Til standby.dk siger en SAS-medarbejder ”Der er mange opfattelser af Altea, som er en stor udfordring. Det kan virke lidt langsommeligt, men det skal nok komme til at fungere ordentligt.”

SAS’ pressechef, Trine Kromann-Mikkelsen: ”Det nye check-in system er på nogle områder kommet til kort over noget, det gamle kunne. Vi har haft – og kan stadig løbe ind i – implementerings-udfordringer og situationer, som må løses manuelt.”