Nyt taxasystem til ferien i Asien

Bangkok traffic jamTAXA: Et bookingsystem på smartphone med Grabtaxa udfordrer både Uber og den traditionelle bestillingsmåde i Singapore, Thailand og Vietnam.

Uber er stadig den grimme ælling mange steder i verden, skriver Jan Lund i JP fra Singapore. Men nu er der en konkurrent på vej, som ikke har noget med de bestående bestillingsprocedurer at gøre.

Et bookingsystem på smartphone er kordeordet i Grabtaxa, et førende asiatisk selskab som udfordrer Uber og naturligvis også de mere stationære bestillingssystemer.

Grabtaxa blev startet for tre år siden af en malaysisk forretningsmand, og i dag findes selskabet i 26 byer og seks lande, nemlig Thailand, Vietnam, Singapore, Malaysia, Indonesien og Fillippinerne.

110.000 chauffører er tilmeldt systemet, og applikationen er downloaded over seks mio. gange. Teknologien er fælles med Uber og den personlige kontakt med bil og chauffør.

Grabtaxa har valgt et samarbejde med industrien i de enkelte lande, hvor der er taxachauffører, der bruger applikationen, hvilket sikkert også står bedre til de danske turister i området.

Grabtaxa har faste rater, og man betaler med kontanter. Succesen er klar. I Manila er 75 procent af 400 taxaer tilsluttet.

Jan Lund slutter sin artikel med en konstatering, som meget vel kan brede sig til vore hjemmelige områder: ”Paradigmeskiftet går aldrig stille af. Men monopolets og overreguleringens tid er forbi. Taxaindustrien bliver aldrig den samme som før. I Asien er det nu kunderne, der bestemmer farten.”

Var det noget Danmark?