Kjell-Åke Westin, lufthavnsdirektør på Arlanda Lufthavn ved Stockholm, er opmærksom på den stigende konkurrence, hvor Københavns Lufthavn vil bruge 20 milliarder på udvidelser.
”Det er ikke blot København, men også Oslo og Helsingfors udbygger også sine udviklingsplaner. Nogle vil få klø, og andre vil få succes”, siger han.
Både Kastrup og Arlanda vokser, men Kastrup gør det hurtigere. I årets første ni måneder havde Københavns Lufthavn 22,1 millioner passagerer, mod 18,6 millioner på Arlanda. Samtidig investerer Arlanda 10 milliarder kroner frem til 2043 for at imødekomme det stigende antal passagerer.
”Vi gør egentlig det samme, om end med færre penge. Vi har vokset med over 40% de seneste fem-seks år og skal også kunne håndtere mellem 35 og 40 millioner passagerer”.
”De sydsvenske passagerer vælger i et vist omfang København frem for Stockholm. Men i det store billede, er Sveriges befolkning større – og erhvervsrejserne flere”, mener flyjournalist Jan Ohlsson. ”Jeg tror, at man er urolige i København for, at det går så godt for Arlanda. Ser man på landkortet når man vil spare brændstof og flytid, ligger Stockholm bedre. Der er kortere til store dele af Asien og til det nordlige USA og Canada”.
Den store udfordring for Arlanda bliver den politiske håndtering af en eventuel flyskat: ”Der kan vi få ris til egen bag. Indføres skatten, betyder det, at alle, der bor syd for Jönköping har fordel af at flyve fra København, så her kan vi gøre det svært for os selv, at klare os i konkurrencen”, slutter Jan Ohlsson.