TURISME: En udvidet sæson i dansk kystturisme vil give Danmark 2,5 milliarder kr. i øget omsætning, viser ny analyse fra arbejdsgiverforeningen Dansk Industri.
Den nye DI-analyse viser, at en styrket lavsæson i dansk kystturisme kan øge omsætningen med 2,5 mia. kr.
Den danske kystturisme er markant mere sæsonbetonet end hos vores nærmeste konkurrenter, oplyser Dansk Industri til standby.dk
Overnatningerne langs den dansk kyst er i høj grad koncentreret omkring juni, juli og august. Over halvdelen af overnatningerne ligger i juni, juli og august sammenlignet med f.eks. Holland og de tyske delstater, Slesvig-Holsten og Mecklenburg-Vorpommern.
”Der er et betydeligt potentiale, hvis Danmark udvikler destinationerne og produkterne, så der også er noget til turisterne off-season,”, siger fagleder for turisme i Dansk Industri, Sune K. Jensen.
Hvis turisterhvervet og kommunerne i fællesskab formår at udvikle destinationerne og styrke lavsæsonen, så vi kommer på niveau med lavsæsonen i vores nabolande, vil det øgede antal overnatninger styrke omsætningen med 1,5-2,5 mia. kr., siger Sune K. Jensen.