Offentlig advarsel mod Ryanair

Rådet advarer samtidig de norske forbrugere mod lavprisselskabets forhold til fælles regelsæt og mod praksis hos Ryanair, da rådet mener, at flyselskabet snyder passagererne for de rettigheder de har krav på.

”De allerfleste flyselskaber følger kendelserne fra klagenævnet og det er vigtigt at folk bemærker, at Ryanair er i særklasse med hensyn til ikke at følge de beslutninger, klagenævnet træffer”, siger fagdirektør for samfærdsel i Forbrukerrådet, Anne Haabeth Rygg til den norske avis Dagbladet..

Nævnet har behandlet 183 sager i 2010. I 88 af tilfældene fik klageren fuldstændig eller delvis medhold.
Men flyselskaberne har nægtet at følge kendelserne i 15 af sagerne og Ryanair står for 10 af dem.

Anne Haabeth Rygg mener det er kedeligt, fordi klagenævnets funktion er som en instans, der bør virke mellem forbruger og selskab.

”Nævnet består af én dommer, to repræsentanter for forbrugerne, og to repræsentanter fra flyselskaberne”, siger hun og påpeger at Ryanair også ignorerer enstemmige kendelser i nævnet. Ifølge fagdirektøren følger både SAS og Norwegian kendelserne i samtlige tilfælde.

”Ryanair konstaterer at flyklagenævnet har truffet forkerte beslutninger overfor et stort antal internationale flyselskaber”, skriver pressechef i Ryanair Stephen McNamara i en e-mail til Dagbladet.

Nu overvejer Forbrukerrådet om man skal samle sagerne og få dem testet ved retten.

Skrevet af Flemming Juul