Oprørere skar fly i stykker

mh 17FLYNEDSKYDNING: I de ca. fire dage de russisk-sponserede separatister i det østlige Ukraine nægtede verdenssamfundet adgang til området for det nedskudte Malaysia Airlines-fly, brugte de angiveligt tiden til at fjerne dele af den nedskudte Boeing B777-fly.

Observatører fra OSCE, Organisation for Security and Co-operation in Europe, siger efter flere besøg ved nedstyrtningsstedet, at dele af flyet er skåret væk – måske i forsøg på undgå at det kan bevises, at flyet blev skudt ned af et russiskleveret missil.

OSCE-talsmand, Michael Bociurkiw, siger til BBC, at store dele af stumperne fra det nedskudte fly – herunder haleroret – så anderledes ud end første gang, OSCE besøgte nedstyrtningsstedet. ”Det ser ud som om dele af flyet er blevet skåret af,” sagde han.

De russisk-støttede oprørere afleverede først i natten til i går flyets såkaldte sorte bokse. Ved nedskydningen omkom alle 298 ombord på MH 17-flyet.

Flyet var over Ukraines no-fly zone på 32.000 fod (9,7 km). MH 17 fløj i 33.000 fods højde, 10 km.

I april udstedte USA’s Federal Aviation Administration en såkaldt NOTAM (notice to airmen) der forbød amerikanske flyselskaber at overflyve den russisk annekterede Krim-halvø samt bl.a. områder ved Ukraine.

Som reglerne er i dag, kan kun nationale luftfartsmyndigheder forbyde sit lands flyselskaber at overflyve hele eller dele af et andet land. Et helt lukket område for alle flyselskaber er Nordkorea.

Flyselskaber fra mange lande fløj indtil sidste uges nedskydning stadig over Østukraine. I følge Flightradar24.com, der overvåger flymønstre, var de flyselskaber, der sidste uge fløj mest over det østlige Ukraine: russiske Aeroflot med 86 flyvninger, Singapore Airlines (75), Ukraine International Airlines (62), Lufthansa (56) og Malaysia Airlines med 48 overflyvninger.

Luftrum over uroområder som Libyen, Somalia og Syrien undgås af nogle flyselskaber.