”Integrationen er i fuld gang i regionen, men den har ændret karakter. Antallet af hverdagsrejser stiger”, siger Fredrik Jenfjord, salg- og markedsdirektør hos Øresundsbron.
Resultatet for årets tredje kvartal viser et overskud på 640 millioner kroner – 144 millioner mere end for et år siden. Nedgangen i pendling er ved at aftage, samtidig med, at fritids- og fragttrafikken stiger. Væksten på fritidsmarkedet er 8% højere end i 2013.
”Mange flere kører over broen i fritiden, og det er et tegn på, at man ser det som en samlet region”, siger Fredrik Jenfjord. ”Vi har indført en 6-timers SmutTur til en lavere pris, hvis man kører frem og tilbage inden for seks timer”.
Club Øresundsbron har også påvirket fritidstrafikken. Det er et fordelsprogram, som giver rabat på en række aktiviteter. Til og med oktober har 100.000 personer hentet en rabatkupon – de fleste svenskere, som er tiltrukket af Experimentarium, Den Blå Planet og Tivoli, skriver FokusØresund.
Danskerne flytter hjem fra Skåne. Selv om huspriserne er begyndt at stige i hovedstadsområdet, så er det billigt at finansiere huslån i Danmark lige nu. Det betyder, at antallet af pendlere falder.
Finn Lauritzen, direktør for Øresundskomiteen: ”Selv om arbejdspendlingen er 20% lavere nu, end den var før finanskrisen i 2008, så er fritidspendlingen steget endnu mere på grund af møder, kultur, shopping og miniferier. Det virker som om, at Øresund langsomt, men sikkert, bliver kulturelt integreret”.