Det viser listen over betalingsstandsninger – Chapter 11 – i USA, hvor selskaberne i stedet for at krakke, som det ville være sket i Europa, får luft til at fortsætte.
Der har været omkring 100 Chapter 11 siden 1978. Nogle endte med krak, andre rebede sejlene og kom igen.
Her i Danmark har vi også haft en del selskaber fra USA, som først er trådt i betalingsstandsning, senere har givet op. Det gælder for eksempel Pan Am, som i aftes kunne følges – i hvert fald stewardesserne på TV – der først gik i betalingsstandsning i 1991 og endte med at give op i 1998.
Det gælder TWA, som i flere perioder fløj mellem Købehavn og New York, men gik i Chapter 11 i 1995 og krakkede seks år efter.
Continental, som i dag er en del af United, eller omvendt, og som var ved at blive medlem af SAS-familien, havde problemer med Chapter 11 i 1990.
Tower Air, der stod for gennembruddet med charter og brud på monopolet til Skandinavien, gav op i år 2000.
Meget lidt imponerende, Amerika!