Aéroports de Paris og Air France har slået deres ambitioner om at forbedre Paris-Charles de Gaulle sammen. Lufthavnens passagerservices skal forbedres, og der skal tiltrækkes flere internationale afgange, hvormed lufthavnen skal gøres til Europas førende knudepunkt for international lufttrafik, lyder meldingen.
De to instanser har samarbejdsprogrammet Hub 2012, om en ny tilgang til passagerservice. En ny infrastruktur og et fokus på Air Frances Hub 2012 vil markere lancering af nye services, som også inkluderer Satellit 4 – det nye afrejseområde ved Terminal 2E.
Satellit 4 er en investering på 580 mio. euro, området vil blive dedikeret til langruter og årligt betjene op mod 7,8 mio. passagerer.
På sigt vil Paris- Charles de Gaulle Terminal 2 samlet blive i stand til at betjene 42 mio. passagerer om året (sammenlignet med 34 mio. passagerer i 2010).
I slutningen af 2012 vil Terminal F blive omkonfigureret, så kun fly med europæiske destinationer vil afgå herfra.
For Air France og KLM og deres samarbejdspartnere betyder ændringerne, at deres afgange koncentreres omkring terminalerne E, F og G.
Air Frances datterselskab, Compagnie Aérienne Européenne, som bl.a. flyver fra Oslo, Göteborg og Billund, vil ankomme ved Terminal 2G i de Gaulle, hvorefter passagererne transporteres til Terminal 2E.
”Vi er stolte af at præsentere den nye Paris-Charles de Gaulle-lufthavn. Ikke alene vil den være større, den vil også være bedre. Med ombygningen har man især lagt vægt på forbedringen af passagerservicen. Med ombygningen får vi plads til yderligere otte mio. passagerer. Vi har etableret et nyt afrejseområde, Satellit 4, og med en ny organisering, som fordeler vores passagerer på den bedst mulige måde, er vi klar til at gøre lufthavnen til det mest attraktive knudepunkt i Europa,” siger Vincent Audusseau, Country Manager Danmark & Island Air France KLM.
I løbet af den kommende sommer får Satellit 4 en lounge til business class-passagerer hos Air France på over 3.000 kvadratmeter. Der kommer også et stort område med shopping- og afslapningsmuligheder.
”Der er sat en ny dagsorden for flyknudepunkterne i Europa. Vi ved, at konkurrencen for at vinde passagernes gunst er stor, men vi er parate til at møde udfordringen,” siger Vincent Audusseau.