Partnerskab mellem CPH og DSB

De direkte InterCityLyn til Københavns Lufthavn er første skridt i en fælles strategi målrettet erhvervskunderne i Syd- og Østjylland, på Fyn og i det sydlige Sverige. Her vil togene overtage en større markedsandel, vurderer DSB’s adm. direktør Søren Eriksen.

"DSB har i dag en markedsandel på 40% af trafikken til og fra Københavns Lufthavn, og vi vil gerne skabe en sammenhængende rejse med mulighed for at gøre rejsetid til arbejdstid. Her er direkte tog hver halve time mellem hjertet af Århus og Københavns Lufthavn oplagt. Det er det, kunderne efterspørger, og der er et godt potentiale for vækst i erhvervskundesegmentet," siger han.

Salgs- og markedsdirektør i CPH, Carsten Nørland, ser også partnerskabet som en styrkelse af Københavns Lufthavn i konkurrencen med lufthavnene i Hamburg og Stockholm.

 

"For rigtig mange i Jylland, Nordtyskland og Sydsverige er der både betydelige tidsgevinster og flere direkte flyforbindelser at hente ved at tage toget og flyve fra Københavns Lufthavn, der er et af Nordeuropas vigtigste trafikknudepunkter," siger han.

 

På længere sigt vil CPH og DSB udvide samarbejdet og det overvejes at gøre det muligt at langtidsparkere bilen ved en station, tjekke ind og aflevere bagagen på stationen, sætte sig ind i toget og køre direkte til lufthavnen og være omfattet af DSB’s Rejsetidsgaranti, der dækker, hvis uheldet skulle være ude, og flyet er fløjet.

 

Carsten Nørland understreger, at nogle af tiltagene ligger et stykke ude i fremtiden.

Skrevet af Flemming Juul