Passagerer betalte dobbelt for DSB-billetter

DSB overtræder markedsføringsloven, når man i flere uger har set passivt til, mens billetautomater trak dobbelte beløb i nogle billetautomater, vurderer Forbrugerrådet over for BT.

Siden starten af juli har DSB vidst, at i hvert fald én billetautomat ved fejl har trukket dobbelt så mange penge fra kundernes betalingskort, som den skulle. Det viste sig at gælde for flere automater på flere stationer nord for København, men først nu arbejder DSB på at udbedre skaden, skriver bt.dk.

Passagerpulsen hos Forbrugerrådet Tænk kalder DSBs passivitet et muligt lovbrud: ”Det er en overtrædelse af markedsføringsloven, når kunderne betaler en forkert pris, og at DSB ikke straks retter fejlen”, siger projektchef Asta Ostrowski.

DSB oplyser til BT, at togselskabet nu kan konkludere: ”Problemet gælder enkeltbilletter til korte rejser i området Lyngby, Holte og Gentofte samt Nærum-banen. Rejser på Rejsekort, pendlerkort og mobilbilletter er ikke berørt”, siger underdirektør Aske Wieth-Knudsen.

Hun oplyser, at den første kundehenvendelse kom 7. juli. Først da anden henvendelse kom to uger senere, undersøgte DSB sagen.

”To kunder havde haft fejl, men derfra og så til at realisere, at det var en systemfejl, tager noget tid. Vi skal selvfølgelig informere om det, men vi kan først sætte et skilt på, når vi kender problemets omfang”.

Kunder, der opdager, at de har betalt for meget, kan henvende sig til DSBs kundeservice.

x

Læs Også

Turismenyheder.dk skriver

Hotellers indtjening presset – Rygepolitik på skilte overalt – Tivoli fik overskud – Kulturforlig på plads – Arne Jacobsen i Kolding – Eminem i Parken

Hotelchef: Loyalitetsprogrammer er ren bestikkelse

De internationale hotelkæders loyalitetsprogrammer skal rettelig betegnes som bestikkelse. Det mener chefen for Supranational Hotels.

A380-levering forsinket mindst et halvt år

Flyproducenten kan se frem til betragtelige bøder, vurderer internationale nyhedsbureauer.

SAS får ny kommunikationschef

Troels Rasmussens efterfølger er hentet udenfor flykoncernens egne rækker, og kommer fra Jøp, Ove & Myrthu.

Banal regnefejl ryster Femern-planer

En kommende Femernbro er alligevel ikke så god en forretning, som Trafikministeriet havde regnet sig frem til.

CPH satser på fragten

Københavns Lufthavn har fragten som indsatsområde de kommende år.