SPONSORERET INDHOLD: Turismen i Thailand og Phuket i 2021. Interview med formanden for Phuket Tourist Association med fokus på hvordan turismen kan udvikle sig i Thailand og Phuket de kommende år.
Af Matthias R. Wagner
Interview med direktøren for Phuket Tourist Association, Mr. Bhummikitti Ruktaengam på Phuket, i oktober 2021. Med fokus på hvordan turismen kan udvikle sig i Thailand og på Phuket de næste år.
For mere information omkring turismen i Thailand og genåbningen af Thailand, se: www.thecoloursofthailand.com.
Hvordan har turismeindustrien i Thailand, specielt her i Phuket oplevet det seneste halvandet år?
Phuket Tourist Association har eksisteret i 44 år. Foreningen blev oprindeligt etableret for at udvikle turismen. Før i tiden var der tinminer på Phuket, men Phuket har en geografisk placering, hvor klimaet er godt året rundt med smukt vand og fantastiske strande. Forrige generation begyndte derfor at omstille økonomien til at være mere baseret på turisme.
I 2019 ankom der 14,4 millioner turister, heraf 10 millioner internationale turister, der samlet bidrog med 471 billioner baht (94,2 milliarder kroner) til den lokale økonomi. I alt 95 procent af økonomien på Phuket kommer fra turisme. Når turismen kollapser, kollapser alting. Det påvirker derfor hele samfundet, fordelingen af indkomst, og hvordan man lever.
Med en økonomi der er baseret 95 procent på turisme kan man sige, at hver gang der bruges 100 baht, kommer 95 baht fra turisme. Dette betyder også at 95 procent af alle baht i hænderne på lokale, kommer fra turister. Turismen sikrer dermed fordeling af indkomst til de lokale.
For at genåbne turismeindustrien er “SHA+” blevet skabt. Hvad skal et hotel gøre for at opnå denne standard?
For det første, vi har lært at vi bliver nødt til at leve med COVID. Dette betyder en “new normal”. Vi skal altså vænne os til, at at nogle tiltag er kommet, som eksempelvis at bære maske, håndhygiejne osv.
Tourism Authority of Thailand (TAT) har skabt SHA, der står for “Amazing Thailand Safety Healthy and Administration”. Med dette vil vi sikre at gæsterne, der ankommer, kan føle sig trygge. Når eksempelvis et hotel (også butikker, restauranter, oplevelser mm. kan få SHA+, red.) opnår SHA+, så er minimum 70 procent af personalet vaccineret, og hotellet har vist at de kan håndtere hygiejne.
I Phuket har vi sat “+” efter SHA. Det er fordi, at Phuket generelt har en rigtig høj vaccinationsrate, udover på hoteller (77 procent i Phuket har fået 2 stik og er færdigvaccineret, 46 procent har fået et ekstra boostershot pr. 29/10, red.), derfor har vi sat “+” efter SHA, for at signalere det ekstra der er på Phuket.
Du har fortalt, at 95 procent af økonomien her på Phuket er baseret på turisme. Ser du nogle sektorer i økonomien, der specielt vil have gavn af at turismen kommer tilbage, eksempelvis hoteller eller restauranter?
Turismen på Phuket kan ses som et vandfald. Når det regner i toppen, vil det falde ned og ramme alle på hele Phuket, når 95 procent er baseret på turismen. Hvis der kommer nok turister, vil det gavne hele øens befolkning. På et stort hotel, der eksempelvis har 500 ansatte, så vil der med flere turister blive flere ansat, og de vil betale husleje hjemme og tage ud og spise, hvilket gavner alle. Turismen gavner alle på Phuket.
COVID har genstartet turismen. Jeg kommer fra Skandinavien, og mange fokuserer her på bæredygtighed. Har du nogle tanker omkring, hvordan turismen kan genstartes på en mere bæredygtig måde?
Vi har i et stykke tid talt om, at turismen skulle være mere bæredygtig, og nu er det et godt tidspunkt til at gøre mere end at snakke. Vi vil gerne fokusere på “kvalitet fremfor kvantitet”. Jeg har boet på denne ø hele mit liv. Jeg kan se at COVID også har givet naturen mulighed for at udvikle sig, og Phuket er nu smukkere end længe.
Det betyder også at vi bliver nødt til at åbne forsigtigt og modtage flere turister i et kontrolleret tempo. Balance er nøgleordet. På den ene side har vi brug for nok turister for den lokale økonomi. På den anden side har vi ikke brug for overturisme, så vi kan bevare den naturlige skønhed.
Jeg ser dette som en effektiv måde at gøre turismen mere bæredygtig. Det er udfordrende at gøre dette, men det er det rigtige tidspunkt at gøre dette på.
Blandt læsere af dette, vil der være mange skandinaviske rejsearrangører. Når de læser dette, at du tænker på “kvalitet frem for kvantitet”, hvad skal de så gøre? Hvordan skal vi opnå kvalitet?
Vi behøver ikke at reklamere så meget for dette, men vi skal blot følge vores filosofi om at kunne overbringe et bedre Phuket til den næste generation. Det er kvalitet. Vi lever godt her, og vi vil gerne overbringe turismen til den næste generation på en god måde. Jeg mener, at vi her i Phuket har et ansvar for og er dedikerede i forhold til, at vi gør dette for den næste generation.
Men hvordan gør vi dette (overbringer et bedre Phuket til næste generation)? Er der noget vi tidligere har gjort, som vi skal stoppe med, eller noget vi skal gøre mere af?
Vi arbejder på at restrukturere økonomien. Hvor 95 procent af økonomien nu kommer fra direkte turisme, vil vi arbejde hen imod, at GEMMSS (Gastronomy, Education, Marina, Medical and Wellness, Sport and Smart Cities, red.) kommer oven på turismen, hvor turismen stadig er den fundamentale drivkraft.
GEMMSS er vores fokusområder. Vi vil være mære bæredygtige, og ved at sprede fokus, vil vi gøre turismen mere bæredygtig. Vi håber, at det i fremtiden vil være cirka 50 procent af økonomien, der er baseret på direkte turisme og resten fra vores fokusområder.
Med skandinaviske rejsearrangører, der læser dette i baghovedet, har du så noget du gerne vil sige til dem?
Før reklamerede vi for strande og vand. Nu vil vi gerne reklamere for en anden side af Phuket, der er kulturel gastronomisk turisme. Vi vil gerne hen til, at turismen er baseret på lokalsamfundet. Lade turister tage hen til de lokale byer, opleve folket der, se det daglige liv, spise maden sammen og overnatte der.
Dette vil skabe en endnu større indkomst i de små lokale samfund, og det vil være mere bæredygtigt. Det er godt at bo på et femstjernet hotel, men man har brug for den lokale oplevelse nogle gange; tag for eksempel ud og se landsbyen. Du vil give dem noget, hvilket er indkomst, og de vil give dig noget tilbage, som er kultur.
Udarbejdet af Tourism Authority of Thailand (TAT), Stockholm Office. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold.