Pilotmangel grounder fly

Lige nu giver det betydelige tab for blandt andre Lufthansa Cityline og Air Berlin. Lavprisselskabet Germanwings har taget konsekvensen af de få piloter og har udsat leveringen af sine nye Airbus fly fordi der ikke er piloter til at flyve dem. skriver borsen.dk.
Danmark risikerer noget tilsvarende især fordi interesserede unge holder sig tilbage med at kaste sig ud i en kostbar pilotuddannelse. Det har fået borsen.dk til nærmere at undersøge situationen på det danske flymarked, og her fremgår det, at Sterling sidste år ansatte 60 nye piloter, Cimber Air ansatte 20 og begge selskaber forventer flere i år.

”Vi tror på en reel pilotmangel i Skandinavien. Hvis vi ikke kan finde piloter, begrænser det væksten. Det er ikke godt for udbuddet af ruter, der gør det nemt at komme til og fra Danmark," siger Claus Hovej, HR-direktør i Sterling.

Danish Air Transports ejer Jesper Rungholm siger til borsen.dk:"Det går kun en vej, og det er mod mangel på piloter. Mange piloter skal snart pensioneres, og danskerne vil gerne rejse. Det begrænser væksten, hvis ikke der er piloter nok på markedet".
I mange år er der uddannet 100-120 piloter i Danmark. I 2006 var man nede på det halve og man ligger stadig under gennemsnittet.
 Søren Byrjalsen fra Cimber Air:
"Vi skal op på barrikaderne og få nogle piloter uddannet. Problemet er, at uddannelsen er blevet forrygende dyr. Inden de får et arbejde, har de en gæld på 600-700.000 kroner. Den høje pris afskrækker mange for at gå i gang”.

I pilotforeningen DALPA finder man det forrykt, at uddannelsen nu bliver endnu dyrere. Nye momsregler betyder en stigning på 80.000 kroner.

Jesper Rungholm fra DAT mener, at det er sygt, at det er de unges eget problem: "Lønnen er ikke så fantastisk, som den har været. En nyuddannet pilot får 20-30.000 kroner – det samme som en læge, ingeniør eller advokat, der jo ikke har betalt for uddannelsen. Vi må gøre noget nu, ellers får samfundet et stort problem."

Martin Henriksen, formand for folketingets Uddannelsesudvalg, er åben for at lette den økonomiske byrde og vil tage sagen op i udvalget og stille spørgsmål til Undervisningsministeren om, hvad regeringen har tænkt sig at gøre.

Skrevet af