Planer om winglets på A380

LUFTFART: Airbus overvejer at udstyre superjumboen A380 med winglets.

Verdens største passagerfly kommer måske i en ny og mere brændstoføkonomisk version. Airbus-fabrikkerne overvejer ifølge Bloomberg at udstyre A380 med en ny type vinger med winglets (opadgående, aerodynamiske finner for enden af vingen).

De nye winglets skal være næsten fem meter lange og vil kunne reducere flyets brændstofforbrug med op til fire procent. Det lyder måske ikke af meget, men med 200 ton jetfuel i en fuldt tanket A380 bliver det alligevel til en del.

Frem for at lancere en helt ny udgave af flyet – en A380neo – vil Airbus gå efter en billigere løsning ved at opgradere flyet med mere brændstoføkonomiske motorer og winglets.

”Vi vil ikke lancere en A380neo. Det er der ikke en forretningsplan for i øjeblikket – det er helt klart,” siger Airbus-chef Fabrice Bregier til Bloomberg.

”Men det forhindrer os ikke i at se på, hvad vi kan gøre for at forbedre flyets performance. At få lidt mere effektivitet fra motorerne er klart en mulighed, og at se på, om vi kan introducere winglets er sandsynligvis en god idé,” siger han.

Ifølge chefen for Airbus’ kommercielle flyproduktion, Didier Evrard, er de nuværende wingtips på flyet ’ikke den mest optimale del af A380. For 10-15 år siden var man imidlertid ikke i stand til at designe winglets med den rette balance eller luftmodstand.