Politiet har lært noget af lufthavnen

Det er ikke ret længe siden, at en SAS chef fra ledelsen i Stockholm udtrykte bekymring – for nu at sige det pænt – om de lange køer hos politiet i Københavns Lufthavn, når man skal rejse til lande uden for Schengen typisk til Storbritannien, eller når man kommer hjem om morgen fra USA eller Fjernøsten.

”Jeg synes ikke det er smart med lange køer til paskontrollen, fordi vore og andre selskabers fly kommer ind fra oversøiske destinationer tidligt om morgen, og der enten ikke er tilstrækkelig betjening ved pultene, eller man bliver mødt af en morgensur dansk politimand, som knap nok orker at sige godmorgen, ” uddyber marketingdirektør Per Møller Jensen fra SAS.

Den kritik er også et emne i mange mails til takeoff. dk. Både fra branchefolk og ganske almindelige passagerer.

Heller ikke for security chef i Københavns Lufthavn, Johnnie Müller, er kritikken ubekendt. Til gengæld mener han, at det er blevet meget bedre.
”Vi har givet vores beregningsmodel og logistikken videre til politiet, og det fungerer rigtigt godt. Nu har de muligheder for at være forberedt. Det er ved forsinkelser og når de store fly kommer ind næsten på samme tid en tidlig morgen, at der bliver de lange rækker med passagerer.
Selvfølgelig er det en forudsætning, at der er tilstrækkeligt med mandskab, men det har altså også noget med manglende plads i finger C at gøre. Derfor bygger vi om og ud, så vi kan tage imod på en bedre og mere komfortabel måde.

Jeg har netop modtaget de seneste statistikker, og selv om politiet endnu ikke skilter med minutter i ventetiden ligesom os, kan jeg se, at de klarer sig flot i øjeblikket. Det tror jeg vil fortsætte, også når den store ferietrafik sætter ind, ” siger Johnnie Müller til takeoff.dk

 

Skrevet af Ejvind Olesen