Politistramning koster jobs

LUFTFART: Foreløbig er 10 portører hos SAS Ground Handling i Københavns Lufthavn fyret for bl.a. nærkontakt med rockere eller fordi de kom i politiets arkiv for at have joints.

Politiet i Administrativt Center Øst, ACØ, i Taastrup strammer reglerne for håndtering af våben i Københavns Lufthavn.

Chefen for politiet i lufthavnen, politiinspektør Steen Pedersen, sagde i går til standby.dk, at politiet i lufthavnen intet har med dette at gøre og henviste til ACØ. Steen Pedersen havde ingen tal for årlige våben i Københavns Lufthavn.

ACØ har indført skærpet våbenbekendtgørelse, der bl.a. rammer ansatte i Københavns Lufthavn, som transporterer våben fra passagerer til fly.

”Ud over de 10 opsagte hos SGH kan der komme flere i andre af lufthavnens handlingselskaber,” siger Henrik Bay-Clausen, formand for 3F i Kastrup, lufthavnens største fagforening, til standby.dk. Han foreslår i stedet en specialgruppe til at håndtere skydeglade rejsendes våben.

3F har bedt om foretræde for Folketingets retsudvalg for at forklare, at stramningen næppe har været hensigten og vil i Folketinget få stillet spørgsmål om ændringen til justitsminister Søren Pape Poulsen.

Når passagerer, der f.eks. skal på jagt, afleverer deres våben i Københavns Lufthavn, separeres ammunition, våben og bundstykke.

I alt har op mod 1.700 bagageportører i Københavns Lufthavn mulighed for at transportere våben mellem passagerer og fly, siger Henrik Bay-Clausen og tilføjer til standby.dk: ”Politiets stramning på området kom som lyn fra en klar himmel.”

Bagageportører er blevet fyret fra SAS i Københavns Lufthavn, fordi de ikke opfylder de nye skrappe krav til at håndtere våben i flybagage.

Når skydeglade danskere skal til udlandet for at skyde dyr, medbringer de ofte deres gevær i flyets lastrum. Deres våben bliver i Københavns Lufthavn indregistreret som særlig bagage. Våbnet bliver delt i tre og i adskilt tilstand transporteret til flyet.

Nu er der blevet strammet på håndhævelsen af reglerne. Det betyder, at de ansattes tilladelse til at arbejde med våben kan ryge alene på mistanke om, at de engang har været til en fest med nogen, der kender nogle rockere. Eller de engang er blevet snuppet at politiet, fordi de havde hash på sig, oplyser 3F.

Den nye praksis fra politiets side kommer i kølvandet på en ny våbenbekendtgørelse. Oven i denne kræver SAS, at samtlige ansatte i SGH skal have tilladelse til at arbejde med våbenbagage. Også selv om mange slet ikke kommer i kontakt med våben. Omkring 10 ansatte i SAS Ground Handling er blevet fyret, fordi de ikke opfylder kravene.

3F Kastrup fører nu sager på deres vegne. Henrik Bay-Clausen understreger at ”sikkerheden i Københavns Lufthavn skal være i top”.

”Men det er stærkt bekymrende, at folk mister arbejdet for småting. Det kan være forhold, der ligger flere år tilbage. Hvor er retssikkerheden?” spørger han.

Henrik Bay-Clausen forstår ikke, hvorfor samtlige 950 ansatte i SGH skal have tilladelse til at transportere våben: ”Man kan sagens indrette det, så der er plads til de få, der ikke opfylder de skærpede krav.”

SAS pressechef i Danmark, Mariam Skovfoged, siger til Fagbladet 3F: ”Vi følger myndighedernes krav. Derfor kan vi ikke have ansatte, hvis politiet ikke kan godkende dem.”

Fagbladet 3F søger kommentar fra justitsminister Søren Pape Poulsen, politisk ansvarlig for den bekendtgørelse, som er årsag til de skrappere regler. Samtidig søger 3F foretræde for Folketingets retsudvalg: ”Jeg tror ikke, politikerne er klar over konsekvenserne af stramningerne,” siger Henrik Bay-Clausen.

”Nu kan vi blive fyret, fordi Politiet skærper kravene til transport af de rejsendes jagtvåben, og vores firmaer kræver, at alle skal transportere den slags. Det vil vi ikke finde os i. Handlingsselskaberne må sikre, at der etableres en specialgruppe, der håndterer denne slags særligt gods,” hed det i udtalelse i går fra Lufthavnsudvalgsmøde i 3F Kastrup med deltagelse af tillidsrepræsentanter fra bl.a. disse firmaer i Københavns Lufthavn: Aviator, Copenhagen Flight Service, DHL Aviation, Europe Handling, Falck, Gate Gourmet, Københavns Lufthavn, Menzies Aviation, SAS Ground Handling og Sodexo.​