Taylor Swift. (Foto: Taylor Swift | Facebook.com | PR)

Popstjerne var bedre for Paris’ hotelpriser end OL

Taylor Swift kan ikke alene skrive sange, der får folk til at synge henført med. Hendes seneste turné har også bidraget til en milliardomsætning hos hoteller i tre verdensdele.

Siden sidste år har det amerikanske popfænomen Taylor Swift været i gang med den verdensomspændende turné kaldet The Eras Tour. Den har bestået af 152 koncerter og har varet 632 dage, når sidste akkord bliver slået an den 8. december i canadiske Vancouver.

Ligegyldigt om man bryder sig om Taylor Swifts bagkatalog og nynner med på ørehængere som Cruel Summer, Shake It Off og Love Story eller ej, er der ingen vej udenom, at den 34-årige musiker har en veludviklet evne til at sælge billetter.

Det så man blandt andet i forbindelse med hendes tre udsolgte koncerter i Sveriges nationalarena Strawberry Arena, som hun gæstede i maj i år.

Her indsatte SAS eksempelvis ekstra flyvninger 20 fra Danmark og Norge for at imødekommende efterspørgslen fra de såkaldte swifties, som sangerens dedikerede fans bliver kaldt.

Øget med en milliard dollars
Det er dog ikke kun billetter til flyafgange og koncerter, der bliver langet over disken, når Taylor Swift melder sin ankomst.

Hendes koncerter har også kunne mærkes hos hoteller i Europa, Asien og USA. Det viser en ny beregning fra den store ejendomsvirksomhed JLL, der blandt andet beskæftiger sig med hoteller.

Her er man kommet frem til, at The Eras Tour har bidraget med en milliard dollars (6,8 milliarder kroner) i øget omsætning til hoteller i de tre verdensdele, hvilket har betydet, at popstjernens betydning for turismen er på linje med de allerstørste sportsbegivenheder.

Tangerer Super Bowl
Under Taylor Swifts koncerter i Las Vegas sidste år var hotellernes RevPAR, der er den gennemsnitlige indtægt per hotelværelse til salg, på niveau med den, man opnåede under dette års Super Bowl, der ligeledes blev afviklet i casino-byen.

Super Bowl regnes for en af verdens største sportsbegivenheder, og årets kamp resulterede i en belægningsgrad på 80 procent og en gennemsnitlig værelsespris på 600 dollars (4.100 kroner) over en periode på fire til fem dage.

I løbet af en to til tre dages periode endte Taylor Swifts besøg dog med en belægning på 90 procent, mens den gennemsnitlige pris for værelser på Las Vegas’ hoteller var på mellem 400 dollars (2.740 kroner) og 500 dollars (3.400 kroner).

Taylor Swift satte OL til vægs
Et lignende scenarie udspillede sig, da musikeren spillede fire aftener i Paris La Défense Arena i maj blot nogle måneder før, at den franske hovedstad skulle byde velkommen til alverdens atleter og danne ramme om dette års sommer-OL.

Her kunne det også mærkes på priserne og efterspørgslen, at et en global stjerne var i byen. Det fortæller Zach Demuth, der er direktør for research hos JLLs afdeling for hoteller ifølge Travel Weekly.

”Hvis man kigger på dem hver især, så overgik nætterne under hendes koncerter i Paris alle de bedste individuelle nætter, der blev registreret under OL.”


Relaterede artikler:

Dobbelt så dyre hotelværelser i Paris under OL

SAS øger flyafgange til popfænomens koncerter

Taylor Swift udløser rejseboom til Stockholm