Portalerne er alt for dyre for hotellerne

hotelstjernerHOTELLER: Ikke ualmindeligt, at der skal betale helt op til 25 procent eller mere, og det forringer hotellernes indtjening væsentligt. ”Det påvirker mulighederne for at tjene penge,” siger marketingdirektør fra Dansk Erhverv.

Bookingportaler som expedia,com og hotels.com er dyre samarbejdspartnere for danske hoteller, fremgår det af en større artikel i Jyllands-Posten om danske hoteller fanget i en prisspiral.

”Skal hoteller i Danmark have fat i kunder, er det ofte gennem portaler, som kræver rabatter på 20-25 procent af værelsesprisen (som også må betale 25 procent i moms). Det er en megatrend og i forhold til de internationale markeder, er man meget afhængig af bookingportalerne i dag. Samtidig stiller de krav om, at hotellerne ikke må sælge til lavere priser til andre portaler,” siger Mette Feifer, markedsdirektør for virksomheder i turisme og oplevelsesøkonomi i Dansk Erhverv.

Det påvirker simpelthen mulighederne for at tjene penge. Standby.dk erfarer, at bookingportalerne i nogle tilfælde kræver helt op til 35 procent af værelsesprisen. Det har fået nogle til at melde sig helt ud og hellere vil klare det hele selv via deres egne, internationale salgsorganisationer.