Præsident Trump skader sine egne forretninger

Trumps hotel i Washington DC.

TURISME: Donald Trump som præsident er skidt for business – navnlig hans egne. Mange Trump-ejede hoteller og golfklubber ser nedgang. Men fremgang i delstater, der valgte den kontroversielle præsident.

Fra golfbaner til hoteller er Donald Trumps varemærker angiveligt sunket siden han blev præsident. På en af Donald Trumps golfbaner i Skotland er indtægterne det seneste år faldet til 28 procent som følge af færre gæster, skriver New York Times.

Præsidentens golfbane ved Los Angeles har noteret tocifret nedgang og færre TV-optagelser. Californien var også sidste år en stor demokratisk stat.

Ligeledes må Donald Trump se nedgang i besøgstal på hans hoteller i New York, også en delstat som Hillary Clinton vandt. Det 391-værelser store Trump SoHo i New York afvises bl.a. af sportsfolk, der ikke vil støtte Donald Trump. Her er værelsespriserne gået ned fra 700 til 400 dollars i døgnet.

Omvendt tjener præsident Trump kassen på sin golfklub i North Carolina og den mere kendte i Mar-a-Lago i Florida. Hér har Donald Trump blandt andet været vært for den japanske statsminister og den kinesiske præsident.

Et medlemskab af Mar-a-Lago er fra 2016 til 2017 øget fra 100.000 til nu 200.000 dollars.

Præsident Trumps regnskab er ifølge NBC News øget til også at omfatte Trumps flyselskab, der sidste år fløj præsidentkandidaten rundt i USA. Det skete sidste år for over 50 millioner kroner.

Omvendt har præsident Trumps nyeste hotel, i Washington D.C., fået overskud efter kun fire måneder på ca. 15 millioner kroner. Hotellet, The Pennsylvania Avenue Hotel, har næsten samme adresse som Det Hvide Hus, der ligger på Pennsylvania Avenue 1600.​