Problem med børneplacering i fly

Efter at British Airwais og Air France for nylig blev kraftigt kritiseret på grund af deres politik med hensyn til  siddeplads-politik for børn, som bygger på, at børn som rejser alene ikke må sidde ved siden af en ukendt voksen, skriver skyscanner.no

En britisk forretningsmand sagsøgte BA og beskyldte flyselskabet for at behandle alle mandlige passagerer som ‘mulige børnemishandlere’ efter han blev bedt om at flytte sig fordi han sad ved siden af en 12 årig dreng. Derfor BA nu ændret sin ‘sædelov’ og i stedet oprettet en særlig zone for børn, der rejser alene. Zonen er i nærheden af flykøkkenet, hvor stewardesserne holder til, og sørger for, at de titusinder af børn mellem fem og syv år som flyver med BA hvert år rejser trygt og sikkert. Denne forandring betyder også, at ingen af BAs passagerer bliver diskrimineret.

I Skyscanners meningsmåling blev brugere spurgt om de ville blive fornærmede, hvis de blev bedt om at flytte sig, hvis de sad ved siden af et barn som rejste alene. Mere end to tredjedele svarede ja, og var imod den nye ’sædelov’.

Et flertal på 86% af deltage i meningsmålingen syntes, det var helt i orden, at deres barn som rejser alene sidder ved siden af voksne, de ikke kender. Af disse sagde 40%, at de faktisk ville foretrække, at en voksen sad ved siden af deres barn hvis deres søn eller datter skulle trænge hjælp i et nødstilfælde. Kun 14% af forældrene i meningsmålingen syntes om den nye regel, mens 28% af forældrene indrømmede, at de ville foretrække, at deres barn sad ved siden af en kvinde i stedet for ved siden af en mand.

”Det er en vanskelig situation for flyselskaber verden over, fordi det eneste de vil ønsker er at beskytte børn, som rejser alene; de ønsker ikke at fornærme passagerer. Men foreløbig har både SAS og Norwegian valgt ikke at følge i Air France og British Airways ved at bruge denne nye ‘sædelov’,” siger Kristin Andersson, Skyscanners Scandinavian country manager.

Skrevet af Flemming Juul

x

Læs Også

Billund Lufthavn frem igen

Små 160.000 rejsende benyttede lufthavnen i maj.

Hotelchef: Loyalitetsprogrammer er ren bestikkelse

De internationale hotelkæders loyalitetsprogrammer skal rettelig betegnes som bestikkelse. Det mener chefen for Supranational Hotels.

A380-levering forsinket mindst et halvt år

Flyproducenten kan se frem til betragtelige bøder, vurderer internationale nyhedsbureauer.

SAS får ny kommunikationschef

Troels Rasmussens efterfølger er hentet udenfor flykoncernens egne rækker, og kommer fra Jøp, Ove & Myrthu.

Banal regnefejl ryster Femern-planer

En kommende Femernbro er alligevel ikke så god en forretning, som Trafikministeriet havde regnet sig frem til.

CPH satser på fragten

Københavns Lufthavn har fragten som indsatsområde de kommende år.