Qantas og Virgin Atlantic åbner og lukker langruter

Australske Qantas nedlægger primært stillinger blandt sit tekniske personale; begrundelsen er, at nye fly på vej ind i dets flyflåde kræver mindre vedligehold end de ældre fly, der udfases.

 

Qantas lukker sine tabsgivende langruter fra Sydney til Mumbai og fra Auckland, New Zealands største by, til Los Angeles. Der bliver også indsat mindre fly på Sydney-Bangkok, Sydney-Perth og Melbourne-Perth.
Fra næste måned, har Qantas tidligere oplyst, lukker det også sine ruter fra London til såvel Hong Kong og Bangkok; fremover mellemlandes kun til og fra Australien i Singapore.

 

Qantas er i økonomiske problemer pga. tab som følge af strejker blandt de ansatte og de høje udgifter til flybrændstof. Qantas’ overskud faldt i anden halvdel af sidste år 83 pct. – flyselskabet siger, at en strejke blandt de ansatte kostede 194 mio. dollars, mens udgiften til brændstof steg med 444 mio. dollars.

 

Så går det beskæftigelsesmæssigt bedre for engelske Virgin Atlantic, der er på jagt efter 500 ekstra kabineansatte med base i London. Selskabet, der kun flyver langruter, skal udvide sit rutenetværk og flyflåde.

 

Cancun og Vancouver bliver nye destinationer og der kommer flere flyvninger til eksisterende som New York, Barbados, Las Vegas og Shanghai.

 

Samtidig brokker flyselskabets ejer, Sir Richard Branson, sig til EU over, at Lufthansa er ved at sælge British Midland til Virgins ærkerival, British Airways.

 

Får BA kontrollen over BMI er der ingen konkurrence på tre store indenrigsruter fra London Heathrow til Aberdeen, Edinburgh og Manchester, siger Sir Richard og henviser til, at da BMI sidste år trak sig fra ruten mellem Heathrow og Glasgow hævede BA, som nu eneste selskab på ruten, priserne med 34 pct. – samtidig med at BA cirka halverede antallet af flyvninger.

 

Men navnlig er Sir Richard utilfreds med, at BA med en overtagelse af BMI kommer op på at have over halvdelen af start- og landingstilladelserne i Heathrow, de såkaldte slots.

Skrevet af redaktionen